دیدار مدیر عامل صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن و بناهای تاریخی و فرهنگی

نگهداری همه خانه های قدیمی از توان میراث فرهنگی خارج است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: با توجه به اینکه نگهداری، حفظ و احیاء همه خانه ها و بناهای قدیمی از توان سازمان میراث فرهنگی خارج است، بهتر است تعدادی از این خانه ها به صورت کامل حفظ شود.

نگهداری همه خانه های قدیمی از توان میراث فرهنگی خارج است

آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در دیدار دیدار مدیر عامل صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن و بناهای تاریخی و فرهنگی با اشاره به برخی از اشکالات مبنایی در عملکرد سازمان میراث فرهنگی اظهار داشت: به جای اینکه هر خانه قدیمی توسط سازمان میراث فرهنگی نگهداری شود بهتر است تعدادی از این خانه ها و بناها را حفظ کرد تا عملکرد گذشتگان در ساخت خانه برای آیندگان باقی بماند.
وی افزود: بودجه ای برای نگهداری همه این بناها وجود ندارد و از توان میراث فرهنگی خارج است که بتواند همه این بناها را احیاء کند، از سوی دیگر اجازه خرید و فروش این بناها به مالکان آن داده نمی شود و آنان نیز توان نگهداری و مرمّت بنا را ندارند بنابراین باید راهکاری را در نظر گرفت و در حفظ همه خانه های تاریخی و قدیمی تجدید نظر شود. 
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان گفت: در یک اثر تاریخی هندسه و شیوه ساخت اثر، بسیار مهم است نه اینکه اگر یک عدد آجر آن که فرسوده شد، آن را نتوان با نمونه جدید جایگزین کرد، در حال حاضر میراث فرهنگی اجازه تعویض یک قطعه سنگ ساده و معمولی را نمی دهد درحالکیه می توان این مصالح قدیمی را با نمونه امروزی آن جایگزین کرد و به تقویت و احیاء بنا کمک کرد. 
وی با اشاره به فراموش شدن برخی از مشاغل و ساخت تعدادی از صنایع دستی قدیمی بیان کرد: پیشنهاد می شود موزه دائمی راه اندازی شود که در آن برخی از صنایع تولیدی و دستی گذشتگان همچون کوزه های قدیمی، سفال ها و پوستین ها در آن نگهداری شود. 
در ابتدای این دیدار مدیر عامل صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن و بناهای تاریخی و فرهنگی، گفت: آثار تاریخی نشان دهنده اوج هنر معماری در طول تاریخ است. 
هادی میرزائی، ادامه داد: مرمت بناهای تاریخی یکی از راهکارهای زنده نگاه داشتن تمدن ایرانی-اسلامی است.
وی با اشاره به تاکیدات موجود در  بند ز ماده ۱۱۴ برنامه چهارم توسعه کشور مبنی بر تشکیل صندوق احیاء، ادامه داد: منابع مالی دولت قطعا پاسخگوی حفظ و احیاء همه ابنیه تاریخی کشور نیست و بنابر این قانون گذار زمینه واگذاری موقت بناهای در مالکیت دولت را به بخش خصوصی فراهم کرده است تا این بناها مرمت شوند.
وی با اشاره به واگذاری ۷ بنا از مجموعه بناهای در مالکیت دولت در اصفهان اعلام داشت: نظر به رویکرد ویژه دکتر مونسان، معاون محترم رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به احیاء بناهای تاریخی، تعداد بناهای اصفهان جهت واگذاری به ۹۴ بنا افزایش یافته است که از این میزان ۲۴ بنا در مالکیت نهادهای عمومی غیر دولتی نظیر اوقاف است که با هماهنگی‌های صورت گرفته و انعقاد تفاهمنامه‌های مرتبط این بناها نیز احیاء خواهند شد.  
میرزائی ضمن تشکر  و قدردانی از اهتمام نماینده محترم ولی فقیه در اصفهان به احیاء بناهای تاریخی، ادامه داد: شخصیت بارز و نگاه اثرگذار آیت الله  طباطبایی‌نژاد به مباحث مربوط فرهنگ و تاریخ، برای ما بسیار ارزشمند است و برای پیشبرد اهداف احیاء ما نیازمند یاری‌های بیش از پیش ایشان هستیم.
 

اخبار مرتبط

picture name
picture name