دیدار مدیران و مسئولین حج و زیارت استان اصفهان

حج، تمرین فشرده بندگی است

امام جمعه اصفهان عنوان کرد: بسیاری از امور در حج حرام می شود و نباید انجام داد و موقعیتی برای آموختن تعبد است، به همین جهت نیز ماه رمضان یک ماه بندگی است ، اما حج 10 روز بوده و فشرده تر است، یعنی بندگی در آن فشرده تر است و انتهای آنها عید می شود.

حج، تمرین فشرده بندگی است

آیت الله سیدیوسف طباطبایی نژاد در دیدار با مدیران و مسئولین حج و زیارت استان اصفهان با اشاره به وضعیت دشوار حج در گذشته و سهولت کار مدیران کاروان ها در شرایط کنونی اظهار داشت: مدیران کاروان ها زمان خود را تنها صرف مدیریت کاروان نکنند، چرا که این سفر، یک سفر بسیار معنوی بوده و خود نیز از این فرصت استفاده نموده و تصور نکنند چون مدیر هستند، تنها می خواهند گروهی را اداره کنند. 
وی افزود: این سفر، سفر مهمی است، هم چنان که یکی از دعاهای مهم ماه رمضان این است که می فرماید "اللهم الرزقنی حج بیتک الحرام فی عامی هذا و فی کل عام" یعنی یکی از خواسته ها در ماه مبارک رمضان این است که از خداوند می خواهیم هر سال حج را روزی ما گرداند.
امام جمعه اصفهان عنوان کرد: مکان، مکان بسیار مقدسی است، و در سیره معصومین(ع) از جمله امام مجتبی(ع) دارد که حضرت 25 مرتبه پیاده از مدینه برای حج مشرف  شدند، چرا که ائمه اطهار می دانستند کجا می روند و چه کاری انجام می دهند.
نماینده ولی فقیه در استان، حج را تمرین فشرده بندگی بیان کرد و افزود: این که گفته می شود بندگی، برای آن است که هیچ یک از اعمال حج  با عقل بشری سازگار نیست و تنها باید از سر بندگی انجام شود، یعنی مجموع حج، بندگی است. 
وی اضافه کرد: بسیاری از امور در حج حرام می شود و نباید انجام داد و موقعیتی برای آموختن تعبد است، به همین جهت نیز ماه رمضان یک ماه بندگی است ، اما حج 10 روز بوده و فشرده تر است، یعنی بندگی در آن فشرده تر است و انتهای آنها عید می شود.
وی خاطر نشان کرد: فلسفه حج، بندگی است و روز دهم آن عید  است، یعنی روز بازگشت از اشتباهات و ساختن خود است، از همین رو امامان معصوم پیاده به حج می رفتند و این کار را برای بهشت انجام نمی دادند، بلکه بندگی برای آنها لذت داشت.
آیت الله طباطبایی نژاد با تاکید بر لزوم خودسازی مدیران کاروان ها در این سفر معنوی تصریح کرد: این موقعیتی است که مدیران نیز باید در آن خودسازی کنند، چرا که جای خودسازی و انسان سازی است و زحمت بسیار دارد.
وی عنوان کرد: مناسک حج به قدری دارای اهمیت است که اگر فردی مستطیع نباشد این وظیفه حکومت اسلامی است که افرادی را اجیرکرده و به حج بفرستد و این دستور اسلام است.
عضو خبرگان رهبری قدردانی و شکر خداوند بر نعمت خدمت به زائران حرم امن الهی را مهم دانست و گفت: حج یکی ازعبادات مهم در بندگی خداوند است و همه آن سرزمین جای پای پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) است و به هر مقدار می توانید باید به زائرین حرم و پیامبر خدا خدمت نمایید.
وی هم چنین در ادمه سخنان خود به تاثیرات عمیق عملیات وعده صادق در منطقه و دنیا اشاره کرد و افزود: شکست دشمن در عملیات وعده صادق جبران ناپذیر است و ابهت و قدرتی که ایران نشان داد سبب شد همه دنیا این قدرت را تحلیل کنند.
وی خاطر نشان کرد: رژیم صیونیستی تلقین کرده بود که هیچ کشوری نمی تواند به آنها حمله کند اما ایران این کار را انجام داد و بیش از 50 درصد از موشک های آن به هدف اصابت نمود.
در ابتدای این دیدار حجت الاسلام و المسلمین اژدری مسئول سازمان حج و زیارت استان اصفهان گزارشی از روند اجرایی این سازمان برای بهتر برگزار نمودن حج ابراهیمی و خدمت شایسته به زائران حرم امن الهی ارائه کرد و اظهار داشت: از دی ماه 1402 پیش ثبت نام زائران حج بیت الله الحرام  آغاز شد و در مجموع 53 کاروان از استان اصفهان مشرف می شوند و اولین اعزام کاروان از استان اصفهان در روز سوم خرداد انجام می شود. 
وی مسن ترین زائر حج 1403 را  92 ساله و کم سن ترین  فرد را 11 ساله بیان کرد و افزود: امسال نیز کنگره عظیم حج که سالانه آموزش عملی حج را عنوان می کند با حضور مدیران استان برگزار می شود.
وی اضافه کرد: شعار حج ابراهیمی سال1403 ، حج ، قرآن محوری، همدلی ، اقتدار امت اسلامی و دفاع از فلسطین مظلوم است و در عین حال در کنار آن کنگره شهدای فلسطین و شهید زاهدی را نیز خواهیم داشت.
 

picture name
picture name