خبرگزاری ایرنا

ساختن انسان دور از تسلط شیطان هدف حوزه و دانشگاه است

اصفهان - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: هدف حوزه و دانشگاه ساختن انسانی است که شیطان بر او مسلط نشود بلکه همواره خود را در محضر خدا ببیند.

ساختن انسان دور از تسلط شیطان هدف حوزه و دانشگاه است

به گزارش ایرنا، حضرت آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد شامگاه دوشنبه در مراسم بزرگداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه در مرکز آموزشهای کاربردی حوزه علمیه اصفهان، افزود: نمونه بارز چنین انسانی شهید مدرس بود که رضا شاه با تمامی امکاناتش از چنین فردی می ترسید زیرا اهل تهدید و تطمیع نبود. 
وی خاطرنشان کرد: اقامه دین نتیجه تبلیغ دین است و در چنین صورتی است که انسان خود را در محضر خدا می بیند و از تسلط شیطان خارج و همواره خدا را ناظر خویش می بیند. 
امام جمعه اصفهان با بیان اینکه احتیاج حوزه به دانشگاه در اصل احتیاج حوزه به محصولات دانشگاهی است، ادامه داد: ساخت ابزارآلات مورد نیاز بشر یکی از خدمات دانشگاه به حوزه و جامعه است که با بهره گیری از نعمت اندیشه و منابع طبیعی امکان پذیر است. 
وی اظهارداشت: البته دانشگاه نیز به حوزه نیازهای بسیاری دارد ولی این نیازها ملموس نیست و به همین واسطه در بسیاری اوقات برای رفع این نیازها از حوزه استمدادی صورت نگرفته و غفلت شده است. 
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با اشاره به تاکید امام خمینی (ره) در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه، یادآور شد: مهمترین و اولین گام در ایجاد وحدت، زدودن کینه ها و ایجاد رفاقت هاست. 
وی تصریح کرد: علمای حوزه به خوبی می دانند که اگر دانشگاهیان نبودند، مشکلات بشر چه قدر بسیار بود و رفع این مشکلات مرهون تولید علوم در مراکز دانشگاهی است. 
امام جمعه اصفهان با بیان اینکه در روایات اسلامی علم به دو بخش علم الادیان و علم الابدان، تقسیم شده است، افزود: منظور از علم الادیان معارف دینی است که متعلق به روح انسان و جنبه ملکوتی او است و منظور از علم الابدان تمامی رشته های علمی است که به جنبه ناسوتی و این دنیایی انسان مربوط می شود. 
وی خاطرنشان کرد: علم الابدان تنها مربوط به جسم آدمی نیست بلکه کلیه رشته های علمی که به رفع نیازهای فیزیکی فرد منتهی می شود را نیز شامل می شود ولذا ساخت هواپیما و سلاح نیز در زمره علم الابدان است. 
آیین نکودداشت وحدت حوزه و دانشگاه هر ساله در اصفهان به صورت نوبه ای به میزبانی یکی از این دو نهاد علمی برگزار می شود. 
امسال حوزه علمیه اصفهان میزبان این مراسم بود. 
27 آذرماه سالروز شهادت آیت الله محمد مفتح، در تقویم رسمی کشور به عنوان روز حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است.
6026//7134/

انتهای پیام /* 

اخبار مرتبط

picture name
picture name