میزان، زمان و نحوه پرداخت زکات فطریه

نماینده ولی فقیه دراستان اصفهان تشریح کرد

پرداخت زکات فطریه ارتباطی با داشتن توانایی برای روز گرفتن ندارد، پرداخت زکات فطریه برهمه مسلمین که به سن تکلیف رسیده اند و توانایی پرداخت دارند(فقیر نیستند)، حتی اگر روزه ماه مبارک رمضان را نگرفته باشد، واجب است.

نماینده ولی فقیه دراستان اصفهان تشریح کرد

آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، ضمن آرزوی قبولی اعمال و طاعات برای روزه داران و تبریک پیشا پیش عید سعید فطر اظهار کرد: در پایان یک ماه بندگی خداوند در ماه مبارک رمضان، عید فطر قرار داده شده است که از منظرهای متعدد دارای اهمیت بوده است.
وی تصریح کرد: در روز عید سعید فطر، خداوند بر گردن همه روزه داران و مسلمینی که به حد ادای تکالیف الهی رسیده اند، واجب شرعی دیگر تحت عنوان پرداخت فطریه قرارداده است.
نماینده ولی فقیه دراستان اصفهان تاکید کرد: پرداخت فطریه بر هر انسان مکلفی که امکان پرداخت آن را داشته باشد(فقیر نباشد)، واجب است، به این نحو که هر انسان مسلمانی مکلف بوده زکات فطریه خود و هر انسانی که به نوعی عیال (نان خور) آن محسوب می شوند را پرداخت کند.
وی افزود:هر انسان مسلمان مکلف از غروب شب عید فطر می تواند زکات فطریه خود را کنار بگذارد  و در مسیری که مشخص شده است پرداخت نماید، مقدار فطریه قیمت آزاد سه کیلو گندم، جو، کشمش ، برنج وخرما است که براین اساس قیمت های متفاوتی دارد.
امام جمعه اصفهان تصریح کرد: قیمت تعیین شده برای زکات فطریه امسال از سوی مراجع دینی حداقل 65 هزار تومان معادل ۳ کیلوگرم گندم را باید برای زکات فطریه هر فرد پرداخت کنند (حداکثر سه کیلوگرم برنج) است و این رقم برای فرد کوچک و بزرگ،مرد و زن(به عنوان عیال) فرقی نمی کند.
وی در بیان زمان پرداخت زکات فطریه متذکر شد: پول زکات فطریه برای کسانی که نماز عید سعید فطر را اقامه می کنند باید تا قبل از نماز و برای کسانی که نماز را نمی خوانند باید تا قبل از ظهرعید فطر نیت کنند و کنار بگذارند.
وی در توضیح اینکه زکات فطریه به چه کسی باید پرداخت شود، گفت: قطعا این زکات فطریه را باید به نیازمندان و مستمندان داد که یکی از بهترین محل ها برای پرداخت صندوق های کمیته امداد اختصاص یافته به این امر است.
نماینده ولی فقیه دراستان اصفهان اذعان کرد: چنانچه کسانی در اقوام و خویشان خود نیازمند و مستحقی را برای دریافت زکات فطریه داشته باشد، می تواند به آنها پرداخت کند.
وی خاطرنشان کرد: پرداخت زکات فطریه ارتباطی با داشتن توانایی برای روز گرفتن ندارد، پرداخت زکات فطریه برهمه مسلمین که به سن تکلیف رسیده اند و توانایی پرداخت دارند(فقیر نیستند)، حتی اگر روزه ماه مبارک رمضان را نگرفته باشد، واجب است.
 

picture name
picture name