دیدار نمایندگان گروه های جهادی استان اصفهان

گروه های جهادی، روحیه تلاش و عمل جهادی را به مردم مناطق محروم منتقل کنند

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان با اشاره به لزوم رسیدگی کامل به مناطق محروم گفت: گروه های جهادی افزون بر فعالیت های خود، باید روحیه تلاش، کوشش و عمل جهادی را به مردم مناطق محروم منتقل کنند. 

گروه های جهادی، روحیه تلاش و عمل جهادی را به مردم مناطق محروم منتقل کنند

آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در دیدار رئیس بسیج سازندگی استان اصفهان و نمایندگان گروه های جهادی استان اصفهان اظهار داشت: خوشحال هستم که حرکتی که در ابتدای انقلاب اسلامی با فرمان امام راحل در قالب جهاد سازندگی آغاز شد، امروز به شکل بسیار خوب رونق گرفته است. 
وی افزود: گروه های جهادی روحیه تلاش، کوشش و عمل جهادی را همراه با فعالیت های مختلف عمرانی، بهداشتی، آموزشی و غیره به مردم مناطق محروم منتقل کنند چراکه بنده معتقد نیستم گروه های جهادی تا 5 سال در یک منطقه فعالیت داشته باشند بلکه باید پس از دو سال روحیه جهادی و راه و فن سازندگی را به مردم آنجا منتقل کنند و به رسیدگی به مناطق دیگر بپردازند. 
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان ادامه داد: کاری بالاتر از خدمت به خلق خدا نیست و اقدامات جهادی شما کار بسیار ارزشمندی است اما کارها باید با همکاری اهالی باشد یعنی قسمتی از کارها به خود اهالی واگذار شود، در حقیقت برنامه شما باید کمک باشد نه اینکه اصل کار توسط این گروه ها انجام شود. 
وی عنوان کرد: البته اگر در یک منطقه محروم هیچ نیروی جوانی وجود ندارد باید همه کارها را به دست بگیرید و مشکلات آن منطقه را برطرف کنید، اگر فردی خانه ای ندارد و یا خانه اش آسیب دیده است کاملاً این مشکل را برای او برطرف کنید، البته موضوع مطالبه گری از کمیته امداد و بهزیستی نیز پیگیری شود. 
آیت الله طباطبایی نژاد با بیان اینکه باید روحیه جهادگری را احیاء کرد و آن را در میان مردم رونق داد، تصریح کرد: خدا را شکر که هزاران نفر از جوانان با روحیه جهادی در استان اصفهان وجود دارد و این روحیه روز به روز در میان جوانان گسترش می یابد.  
وی با  اشاره به لزوم مدیریت گروه های جهادی گفت: گروه های جهادی بر اساس یک مدیریت واحد باید راهنمایی و چینش شوند تا از این ظرفیت بزرگ بتوان به خوبی بهره برد و مشکلات مناطق محروم با سرعت بیشتری برطرف شود؛ کارهای جهادی نیازمند شورای سیاستگذاری و نیاز سنجی است. 
امام جمعه اصفهان بیان کرد: بر اساس دستورات اسلامی بهتر است ابتدا به مناطق محروم منطقه خود یعنی شهر و استان اصفهان رسیدگی شود هرچند خدمت کردن به مردم محروم سایر استان ها نیز لازم و ضروری است، همچنین برخی از قوانین وجود دارد که مسئولان دولتی با وجود این قوانین نمی توانند همکاری صد در صدی با گروه های جهادی داشته باشند. 
وی با اشاره به ریزیش ها و رویش های انقلاب اسلامی ابراز کرد: کشور ما در بسیاری از مسائل، پس از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت و جهش داشته است و روحیه جهادی یکی از همین پیشرفت ها است بنابراین لازم است تا این روحیه تقویت و گسترش یابد. 
رئیس بسیج سازندگی استان اصفهان در ابتدای این دیدار با ارائه گزارشی از اقدامات سازمان بسیج سازندگی و گروه های جهادی این استان اظهار داشت:  پس از انحلال جهاد سازندگی در دهه هفتاد، فعالیت های خودجوش مردمی آغاز و بسیج سازندگی با رسالت محرومیت زدایی در سال 1379 تشکیل شد.
سرهنگ احسان‌الله رضاپور افزود: رهبر انقلاب اسلامی از اردوهای هجرت و جهادی ابراز رضایت داشتند و فعالیت های جهادی را مظهر مجسم آیات قرآن کریم دانستند، ایشان پس از دیدار با گروه های جهادی، در بیانیه 9 گانه خود بر تحقق عدالت تأکید کردند. 
وی گفت: استان اصفهان دارای 414 گروه جهادی از تمام اقشار بسیج است که از این میزان 272 گروه برادران و  142 گروه خواهران در 400 نقطه متمرکز فعالیت دارند. 
رئیس بسیج سازندگی استان اصفهان ادامه داد: قبلاً گروه های جهادی به صورت پراکنده در روستاهای محروم و حاشیه شهر فعالیت داشتند که از 2 سال پیش تا کنون و با ابلاغ سند تحول گروه های جهادی، این گروه ها از 3 تا 5 سال در یک نقطه به فعالیت های بهداشتی، عمرانی، اقتصادی و کشاورزی می پردازند. 
وی خاطرنشان کرد: گروه های جهادی استان اصفهان پس از فعالیت در هر منطقه، یک گروه جهادی مستقر از اهالی منطقه را تشکیل می دهند و خود به عنوان گروه معین فعالیت ها را ادامه می دهد.
رضاپور گفت: گروه های جهادی استان اصفهان افزون بر فعالیت در مناطق محروم و کم برخوردار استان اصفهان، در استان های سیستان و بلوچستان، کرمان، کهکیلویه و بویر احمد، ایلام و چهارمحال و بختیاری در عرصه های عمرانی، کشاورزی، فرهنگی، اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی اسلامی و غیره فعالیت دارند.
وی با اشاره به تحسین مقامات استانی و کشوری از اقدامات گروه های جهادی در بحران های مختلف بیان کرد: فعالیت در 3 روستای بزرگ در زلزله کرمانشاه، ارسال 175 کامیون و تریلر کمک های مردمی، ارسال نزدیک به 700 کانکس، فعالیت در 5 قسمت از روستاهای سیل زده استان گلستان، اعزام 2500 نفر به مناطق سیل زده، فعالیت گروه جهادی سید الشهدا با ساخت 50 خانه محروم در جنوب کرمان، درمان بیماران این منطقه به همراه اسکان و غذا در اصفهان، انجام معاینه پزشکی و دندان پزشکی برای 2 هزار نفر در حاشیه شهر اصفهان توسط گروه های جهادی دانشجویی از جمله اقدامات گروه های جهادی استان اصفهان به شمار می رود. 
رئیس بسیج سازندگی استان تصریح کرد: ساخت 375 واحد مسکونی در پلدختر به سازمان بسیج سازندگی استان اصفهان واگذار شده است، همچنین بر اساس اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نزدیک به 7950 واحد مسکونی در استان اصفهان به واسطه جاری شدن سیل، آسییب دیده اند که ساخت و مرمّت 375 واحد در استان اصفهان به این سازمان واگذار شده است.
وی گفت: سالیانه به صورت میانگین 7 تا 8 هزار نفر در قالب اردوهای 7 تا 10 روزه اعزام گروه جهادی داریم و در قالب اردوهای هجرت، دانش آموزان در مدارس خودشان فعالیت عمرانی دارند. 
رضاپور عنوان کرد: استان اصفهان 8 شهید جهادگر دارد که 3 شهید مدافع حرم، 3 شهید مدافع امنیت، 1 شهید مدافع انقلاب و 1 شهید در حین اردوهای جهادی آسمانی شده است.  
 

اخبار مرتبط

picture name
picture name