خطبه های نمازعبادی سیاسی جمعه 3 آبان ماه 1398

امامان، مکر دشمنان را به فرصت تبدیل می‌کردند

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: علما پذیرش صلح امام حسن(علیه السلام)و قبول ولایتعهدی از سوی امام رضا را مکر دشمنانشان می‌دانند که توسط این دو امام به فرصتی برای شیعه تبدیل شد.

امامان، مکر دشمنان را به فرصت تبدیل می‌کردند

آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اصفهان که در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد اظهار کرد: امام سجاد (علیه السلام) در کتابی به اسم حقوق درباره حق افرادی که کار خوبی را برای فردی انجام داده است فرمودند اول از همه باید از او تشکر کرده و کار خوبی که برای شما انجام داده است را برای دیگران تعریف کنید و با گفتار خوب آن را نشر دهید، بین خدا و خودتان آن فرد را دعا کنید تا هم به طور علنی و پنهانی از او تشکر کرده باشید.
وی افزود: امام سجاد (علیه السلام) در ادامه فرموده است تشکر از فردی که برای شما کار خوبی انجام داده است به همین‌جا ختم نمی‌شود و‌ در قدم بعدی باید جبران آن کار خوب را انجام داد و در صورتی که جبرانان در توان فرد نیست حداقل در فکر جبران آن کار باشد.

باید شکرگزار نعمت‌های خداوند باشیم

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان بیان داشت: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) با اشاره به حدیث قدسی فرمودند که خداوند به خود قسم‌خورده است که من شکر کسی که به او نعمت داده‌ام را قبول نمی‌کنم تا اینکه از کسی که این نعمت مرا به او رسانده است تشکر کند.
وی عنوان کرد: باید به این نکته توجه داشت که نعمت‌هایی که باید برای انها شکرگزاری کرد فقط نعمت‌های مادی نیست، به عنوان مثال صلواتی که بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرستاده می‌شود نوعی تشکر از خداوند است، روضه‌خوانی و پیاده‌روی برای حضرت اباعبدالله نوعی تشکر از اقدام ایشان است.
آیت الله طباطبایی‌نژاد خاطرنشان کرد: در دستورات اسلامی به این نکته اشاره شده است که برای شکرگزاری یک کار خوب باید تلاش کرد بیشتر از ان کار نیک شکر عمل را به جا آورد، خداوند متعال در قران کریم در این باره فرمودند اگر کسی کار خوبی برای شما انجام داد بهتر و بالاتر از آن را برای جبران کار انجام دهید.
وی یادآور شد: در روایتی از امام حسن (علیه السلام) واردشده که روزی یکی از کنیزان ایشان دسته‌گلی به امام هدیه داد و امام در عوض آن کنیز را آزاد کرد و این عمل را ادبی خواندند که خداوند به ما یاد داده است.
امام‌جمعه اصفهان با اشاره به اهمیت سلام کردن مطرح کرد: در روایت آمده است در ابتدای صحبت کردن باید سلام کرد و به کودکان خود باید سلام کردن را آموزش داد و بخیل را فردی می‌دانند که در سلام کردن بخل می‌ورزند‌.

وقف صدقه جاریه‌ای است که برای انسان می‌ماند

وی با اشاره به روز وقف تصریح کرد: وقف یکی از کارهای بسیار خوبی است که پیامبر اکرم و حضرت علی (علیه السلام) پایه‌گذاران آن عمل هستند و خود واقف بودند،  یکی از صدقات جاریه خوب وقف است. 
آیت الله طباطبایی‌نژاد اذعان داشت: پیغمبر اسلام (صلی الله علیه و آله) فرمود وقتی انسان می‌میرد عمل او قطع و پرونده آن بسته می‌شود، مگر‌ سه چیز که اگر‌ قبل از مرگ انجام بدهد جزو پرونده شخص حساب می‌شود، یکی صدقه جاریه است که بهترین مصداقان مال وقف است، علم و کتاب مفیدی که از فرد باقی بماند و فرزند صالحی که تربیت کرده باشد.
وی گفت: در استان اصفهان مردان بزرگی هستند که وقف‌هایی انجام داده‌اند که گاهی عجیب است، به عنوان مثال فردی که محصول زمین زراعی خود را وقف خوراک پرنده‌ها در زمستان کرده است.
نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان با تشویق مردم به وقف اموال خود تصریح کرد: پیامبر اسلام درباره فردی که وصیت کرده بود انبار خرمای او توسط پیامبر بین فقرا تقسیم شود گفت اگر این مال توسط خود شخص در زمان حیات او بذل شده بود ثواب بالاتری داشت.
آیت‌الله طباطبایی‌نژاد در خطبه‌ دوم با اشاره به پیش رو بودن رحلت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) و شهادت امام حسن(علیه السلام) و امام رضا(علیه السلام) گفت: ائمه اطهار(علیهم السلام) همواره دغدغه داشتند که ظالم بر مومنان حاکم نشود از طرفی جایز نیست اگر جمعی امکان قیام داشته باشند حاکمیت کافر و ظالم را بر خودبپذیرند؛ خدا را شکر می‌کنیم که انقلاب اسلامی برای چنین دغدغه‌ای به نتیجه رسید.
وی افزود: پیروان امام حسن(علیه السلام) ایشان را قبل و بعد از صلح اذیت کردند؛ همان کسانی که ادعا می‌کردند حزب‌اللهی هستند اما چون امام شناس نبودند به مخالفت با ایشان برخواستند و حتی جانماز از زیر پای ایشان کشیدند.
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با اشاره به اینکه حضرت در مقابل کسانی که به صلح ایشان اعتراض می‌کردند استدلال آوردند که پیامبر نیز در صلح حدیبیه با کفار صلح کرد، ادامه داد: امام حسن(علیه السلام) با صلح خود شیعه را حفظ کرده و امام رضا(علیه السلام) با ولایتعهدی تشیع را از مدینه به ایران آوردند و امامزادگان از برکات وجود آن حضرت در کشور ما هستند؛
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: علما پذیرش صلح امام حسن(علیه السلام) و قبول ولایتعهدی از سوی امام رضا(علیه السلام) را مکر دشمنانشان می‌دانند که توسط این دو امام به فرصتی برای شیعه تبدیل شد.

کاپیتولاسیون اکنون در ژاپن اجرا می‌شود

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) در روز چهارم آبان‌ توطئه قانون کاپیتالاسیون را افشا کردند، خاطرنشان کرد: طبق این قانون آمریکایی‌ها اگر حتی عمدا ایرانیان را می‌کشتند ایران حق نداشت  در دادگاه‌های خود آنان را محاکمه کند ؛ امری که در کشورهایی مانند ژاپن هم‌اکنون وجود دارد.
آیت الله طباطبایی‌نژاد تصریح کرد: اکنون در نظام جمهوری اسلامی اگر جاسوسان آمریکایی دستگیر شوند، همین جا مجازات می‌شوند که این امر حاصل زحمات امام راحل است همانگونه که قرآن وعده داده که همراه هر سختی آسانی خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه افتخار ما شیعیان پیروی از امیرالمومنین(علیه السلام) است، خاطرنشان کرد: آغاز ماه ربیع مصادف است با هجرت پیامبر اسلام از مکه به مدینه و شبی است که امیرالمومنین در لیله المبیت به جای پیامبر خوابیدند؛ کفار از طوایف مختلف تصمیم گرفتند پیامبر را در آن شب به شهادت برسانند و با این احتمال امیرالمومنین(علیه السلام) خطر را به جان خریده و به جای پیامبر(صلی الله علیه و آله) در بستر خوابیدند.
 

اخبار مرتبط

picture name
picture name