خطبه های نمازعبادی سیاسی جمعه 19 فروردین ماه 1401

نباید نسبت به هتک حرمت شعائر دینی بی‌تفاوت باشیم

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان گفت: امر به معروف و نهی از منکر از واجبات دینی است، نباید مسئولیت این کار را تنها بر عهده دولت گذاشت، مسلمانان باید نسبت به هتک حرمت‌ها همچون بی‌حجابی و روزه‌خواری در جامعه حساس باشند.

نباید نسبت به هتک حرمت شعائر دینی بی‌تفاوت باشیم

آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اصفهان با تاکید بر ضرورت دوری از معصیت و گناه، اظهار کرد: گناه زندگی دنیایی و آخرت را تحت تأثیر قرار می‌دهد و انسان را دچار خسران می‌کند.
وی با اشاره به اهمیت ترک گناه در تحقق رستگاری انسان و تاکید ائمه اطهار (ع) در بیان صفات مؤمن اظهار کرد: مؤمن وقتی به یاد خدا می‌افتد، از اینکه وظیفه خود را نسبت به خدا درست انجام نداده باشد، قلبش می‌لرزد؛ امیرالمومنین می‌فرماید مؤمن هیچ‌ موقع به عمل کثیر خود راضی نمی‌شود و هر چقدر هم کار خوب انجام دهد می‌گوید کم است.
امام جمعه اصفهان ادامه داد: مؤمنان وقتی نشانه‌های خدا را می‌بینند، ایمانشان قوی‌تر می‌شود؛ وقتی در عالم فکر می‌کنیم می‌بینیم چقدر همه‌ چیز سر جای خودش است؛ مؤمن فکر می‌کند و می‌گوید این همه عالم و مخلوقات را باطل خلق نکرده‌ای، بلکه برای این است که انسان ساخته شود.
وی صفت دیگر مؤمن را برپایی نماز و انفاق در راه خدا دانست و افزود: خدا می‌فرماید این‌ها مؤمنان حقیقی هستند؛ این افراد نزد خداوند درجات زیادی دارند، گناهان کوچک آن‌ها را خدا می‌بخشد و روزی آن‌ها نزد تضمین‌شده است.
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان به نماز اشاره و بیان کرد: نماز برای اسلام بسیار اهمیت دارد؛ حتی برای ادیان دیگر مثل مسیحیت هم نماز مهم است؛ آنقدر نماز اهمیت دارد که پیغمبر اسلام می‌فرماید برای هر چیزی یک چهره‌ای است و چهره دین شما نماز است؛ اگر نماز بخوانید یعنی مؤمن هستید اگر نمی‌خوانید یعنی مؤمن نیستید و پیامبر می‌گوید کسی که نماز را عمدا ترک کند، کافر است؛ یعنی از نظر مقامی مثل کافر است، نه اینکه نجس شده باشد.
وی در مورد روزه و ماه رمضان نیز خاطرنشان کرد: امام رضا (ع) تعبیر و فرمایش زیبایی برای افطار کردن دارد، بدین مضمون که "خدا اگر روزه گرفته‌ام به عنایت تو و اگر افطار می‌کنم به دستور تو است، پس ما را ببخش و روزه را از ما قبول کن. " روزه گرفتن توفیق بالایی است که خداوند به همه عطا نمی‌کند، بدانید عبادت خالصانه توفیقی است که خداوند لیاقت آن را به هر کسی نمی‌دهد.
آیت الله طباطبائی‌نژاد گفت: همچنین از امام رضا (ع) نقل است "کسی زیباترین زندگی را دارد که زندگی دیگران در پرتو زندگی او زیبا شود"، لذا انفاق از کارهای مهم در ماه رمضان است.

امر به معروف را در برابر روزه خواران انجام دهید

خطیب جمعه اصفهان با بیان اینکه روزه گرفتن توفیقی است که نصیب ما می‌شود، اظهار داشت: هر آن‌کس که روزه نمی‌گیرد به جز افرادی که توانایی روزه گرفتن ندارند، مورد توفیق خدا نیست.
وی با بیان اینکه مسلمانان باید سختی تحمل کنند و انسان برای عبد خالص شدن در دنیا با سختی‌ها غربال می‌شود افزود: کسانی که روزه‌خواری می‌کنند از توفیق و سایه رحمت خدا بیرون رفته‌اند؛ البته اگر برای کسی واقعا ضرر دارد نباید روزه بگیرد و این را هم یک متخصص باید به او بگوید.
آیت الله طباطبایی نژاد با بیان اینکه برخی از افراد گزارش‌های را در خصوص روزه خواری اعلام می‌کنند و شاهد برخی از روزه خواری‌ها هستیم که شایسته نیست و باید باید خود مردم امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهند، اگر تنهایی امکان انجام این کار را ندارید چند نفره بروید و بساط روزه خواران را به هم بریزید، نمی‌گویم دعوا کنید، بلکه آنها را امر به معروف کنید تا بفهمند در شهر جان داری زندگی می‌کنند و نه در شهر مرده‌ای که در آن ارزش‌ها از یاد رفته است، نباید مسئولیت این کار را تنها بر عهده دولت گذاشت.
وی گفت: نباید راحت از کنار گناهان و گنه‌کاران در جامعه عبور کنیم و بی تفاوت باشیم، امر به معروف و نهی از منکر از واجبات دینی است و متعلق به انسان‌های زنده است و اگر مانند چوب از کنار گناهان عبور کنیم، مرده تلقی می‌شویم، مسلمانان باید نسبت به هتک حرمت‌ها همچون بی‌حجابی و روزه‌خواری در جامعه حساس باشند.
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با بیان اینکه صدقه دادن نباید با منت و سرزنش باشد، اضافه کرد: کمک کردن به دیگران امر پسندیده‌ای است که باید تنها برای رضایت خدا انجام شود.
وی با اشاره به مضروب شدن روحانیان در حرم مطهر رضوی ابراز داشت: برای سلامتی این روحانی که هنوز در بستر بیماری است دعا می‌کنیم و یاد روحانیان شهید شده را گرامی می‌داریم اما باید توجه داشت که درست است که این فرد ضارب افغان بوده است اما نمی‌توان این رفتار را به همه افاغنه نسبت داد، این کار توسط دشمنان اسلام انجام شده است و باید مراقب تفرقه افکنی دشمنان بین ملت ایران و افغانستان باشیم.
آیت الله طباطبایی نژاد با اشاره به کشتار ۱۷ هزار ایرانی توسط منافقان، ادامه داد: این قتل عام ها توسط افرادی بود که به ظاهر ایرانی بودند و لذا نباید از حادثه مشهد چنین برداشت شود که جنبه قومیتی دارد و با بزرگنمایی ، همه مشکلات کشور به این افراد نسبت داده شود.
امام جمعه اصفهان افزود: افغانستانی‌های مقیم ایران در برخی از مشاغل سخت حضور فعال دارند و ما به وجود لشکر فاطمیون افغانستان که در دفاع از حرم مجاهدت کردند، افتخار می‌کنیم.

پشت میزنشینی برای همه امکان پذیر نیست
وی با بیان اینکه در برخی از شهرستان‌ها اعلام شده است که با کمبود کارگر رو به رو هستند، افزود: باید توجه داشت که پشت میز نشینی برای همه امکان پذیر نیست، جوانان تحصیل کرده بیکار زیادی در استان اصفهان داریم که حاضر نیستند در کارخانه‌ها، مرغداری‌ها و … کار کنند.
امام جمعه اصفهان با اشاره به سالروز پنجم رمضان هم گفت: در ۵ رمضان ۵۷ جمعی از علما از جمله آیت‌الله خادمی، از خانه‌های خود بیرون آمدند و علیه رژیم شاه تظاهرات کردند که به آن‌ها تیراندازی شد و چند تن شهید شدند و بعد از این بود که اصفهان حکومت نظامی شد؛ ما این افتخار را داریم که اصفهان اولین شهری است که در آن حکومت نظامی شد.
وی همچنین به شهادت شهید سید محمد باقر صدر و خواهرش بنت الهدی صدر در روز ۶ رمضان اشاره کرد و گفت: این خواهر و برادر در زندان بعث به شهادت رسیدند و این اتفاق مصیبت بزرگی برای جهان اسلام بود چرا که شهید محمدباقر صدر در ۲۵ سالگی به درجه اجتهاد رسید و دو کتاب نیز تألیف کرد که شهره جهانی داشت، شهید صدر به شاگردان خود می‌گفت در روح امام ذوب شوید که او ذوب در خداست.
آیت الله طباطبایی‌نژاد با اشاره به سالروز شهادت سیدالشهدای اهل قلم، مرتضی آوینی و همچنین تأسیس ستاد فرمان اجرایی امام؛ گفت: امام(ره) می‌فرماید تمام افراد در ایران باید سرپناه داشته باشند و اگر به فرد فقیری، زمین داده شود، نباید پول گرفت؛ در حال حاضر غیر از رسیدگی به فقرا، به روستاها هم خیلی رسیدگی شده است و امیدواریم به نحوی پیش رود که بی‌سرپناهی در کشور بدون خانه نباشند.
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با اشاره به آغاز قرن جدید نیز افزود: چرخ تحولات تند تند می‌چرخد، سرعت تغییرات بالا رفته و ما نیز باید در این زمینه مطابق با جریان تکنولوژی و تحولات پیشروی داشته باشیم.

 

اخبار مرتبط

picture name
picture name