دیدار معاون وزیر صمت و مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران

ضرورت تدوین ضوابط مشخص برای استقرار و‌توسعه صنایع در شهرک ها

امام جمعه اصفهان تاکید کرد: به صورت کلی شهرک های صنعتی مهندسی ساز باشند و براساس چشم انداز، آیین نامه و ضوابط خاص طراحی و در اختیار کارآفرینان، تولیدگران و سرمایه گذاران قرار گیرد.

ضرورت تدوین ضوابط مشخص برای استقرار و‌توسعه صنایع در شهرک ها

آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در دیدار معاون وزیر صمت و مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران، اظهار کرد: یکی از اشتباهات و سیاست های غلطی که از ابتدا بنا نهادیم، استقرار شهرک های صنعتی و شرکت های صنعتی در حاشیه شهرهای بزرگ کشور بود چرا که این امر باعث خالی شدن روستاها از جمعیت و همچنین افزایش چشمگیر حاشیه نشینی اطراف شهرها با کمترین امکانات شد.
وی با بیان اینکه در برخی از مناطق کشور ، امکان استقرار بعضی صنایع و شرکت ها را به دلیل نبود زیر ساخت های لازم ندارند، افزود:تقاضای امروز من این است که زیر ساخت های لازم ایجاد شهرک های صنعتی را ابتدا مهیا کنید که باعث رغبت و تشویق حضور سرمایه گذار و تولیدگر شود و حتی در زمینه معماری و طراحی شرکت ها و‌صنایع ضوابط و دستورالعمل تعیین کنید تا چهره شهرک صنعتی هم زیباپسند باشد.
امام جمعه اصفهان تاکید کرد: به صورت کلی شهرک های صنعتی مهندسی ساز باشند و براساس چشم انداز، آیین نامه و ضوابط خاص طراحی و در اختیار کارآفرینان، تولیدگران و سرمایه گذاران قرار گیرد و از سلیقه محوری و شخصی سازی به هر نحو دلخواه در این شهرک ها پرهیز کنیم.
وی اذعان کرد: نکته مهم حایز اهمیت دیگر این است که در واگذاری زمین در داخل شهرک های صنعتی به افراد به صورت عمومی و‌ بدون رانت و سفارش عمل کنیم، در داخل حکومت اسلامی باید شرایط و امکانات برای همه افراد به یک شکل فراهم باشد و نباید فقط با سرمایه داران تعامل و ارتباط داشت.
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان خاطرنشان کرد: سومین نکته آن است که قراردادهایی فی مابین شرکت شهرک های صنعتی و سرمایه گذار و مالک زمین تنظیم شود و ضابطه تعیین شود که مالک زمین در یک فرصت مثلا سه ساله موظف به ساخت و ساز و توسعه صنایع است و براین اساس از بایر گذاشتن زمین ها و بلااستفاده بودن اراضی داخل شهرک های صنعتی توسط سرمایه داران ممانعت شود.
وی عنوان کرد : متأسفانه در عرصه معادن کشور نیز شاهد این پدیده هستیم که بعضاً افرادی مالک چندین معدن کشور هستند و بدون استفاده و بهره برداری این معادن را  به حال خود رها کرده اند.

در ابتدای این جلسه علي رسوليان، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت، رئيس هيأت مديره و مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران،به بیان و تشریح اقدامات و سیاست های وزارت صمت در زمینه شرکت شهرکهای صنعتی  و بازگشایی مجدد صنایع بسته شده و رفع موانع تولید پرداخت و بر پیگیری مجدانه وزارت صمت بر راه اندازی صنایع در قالب کمیته ها تاکید کرد.

picture name
picture name