مراسم تودیع و معارفه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان

توصیه به اهالی فرهنگ، هنر و رسانه؛ هنر و قلم‌تان به نفع کشور کار کند

امام جمعه اصفهان گفت: اصحاب هنر و فرهنگ و رسانه باید هنر خدادای و این نعمت را لطف خدا بدانند و آنچه خدا به عنوان نعمت به آن‌ها عطا کرده، در راه خدا به کار گیرند که این به معنای شکر است.

توصیه به اهالی فرهنگ، هنر و رسانه؛ هنر و قلم‌تان به نفع کشور کار کند

آیت‌الله یوسف طباطبایی‌نژاد در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به معنای ارشاد اظهار داشت: ارشاد واژه‌ای عربی و به معنای راهنمایی است و مرشد به کسی می‌گویند که به راه درست راهنمایی کند. ارشاد اسلامی نیز به معنی راهنمایی اسلامی است و اگر ضد آن باشد اقوا می‌گویند، بر همین اساس ارشاد معنای بزرگی به همراه دارد.
وی افزود: اگر بخواهیم کاری خدایی انجام دهیم و دیگران را به راه درست ارشاد کنیم، در وهله اول باید راه خودمان درست باشد. فکر غلط و راه غلط نداشته باشیم.
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان افزود: بنابراین مدیرکل جدید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کار مهم و اساسی را به دست گرفته است، همچنین تمامی اصحاب هنر باید آگاه باشند که خداوند به آن‌ها لطف کرده و هنر را به آن‌ها عنایت کرده است.
وی با اشاره به کلام امیرالمومنین(ع) بیان کرد: امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند سزاوار است کسی که سرپرستی قومی را به عهده می‌گیرد اول راه خود را راست کند که در غیر اینصورت این فرد مانند کسی است که بخواهد سایه چوب کج را راست کند، قبل از اینکه خود چوب را راست کند.
آیت الله طباطبایی نژاد تصریح کرد: یکی از معانی شکر خدا این است که نعمت خدا در راه خدا خرج شود و ناشکری این است که نعمت خدا را در غیر از راه خدا خرج کنند، امیرالمومنین (ع) می‌فرماید: «تقوا این است که از نعمت خدا علیه خدا به کار نبریم، وقتی نعمتی خدادادی است اگر در راه غیر خدا خرج شود ناشکری تلقی می‌شود.
وی خطاب به کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شکر سه جور معنا می‌شود، شکر قلبی (آنچه داریم از خدا است)، شکر لفظی و شکر عملی که آن را در راه خدا به کار می‌بریم، اگر بخواهیم کار خدایی انجام دهیم و ارشاد داشته باشیم باید اول راه خودمان درست باشد و راه و فکر غلط نداشته باشیم.
آیت الله طباطبایی نژاد گفت: اگر بخواهیم مرشد باشیم باید خودمان ارشاد شده باشیم، در این راستا لازم است به نوعی رفتار کنید که وقتی شما را می‌بینند بگویند اهل ارشاد هستند، در این راستا مطلوب است نماز را اول وقت و به جماعت اقامه کنید.
وی اضافه کرد: جوامع دنیا عیب خود را نمی‌گویند و سعی می‌کنند عیب‌ها را بپوشانند، اما هنرمندان ما گاهی عیب خود را فاش می‌کنند و گاهی روزنامه‌نگاران بر روی حرف مسئولان عیب می‌گذارند و آن را منتشر می‌کنند.

امام جمعه اصفهان با اشاره به انحراف سخنان توسط برخی رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران تصریح کرد: گاهی برخی رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران حرف‌ها و سخنان را به گونه‌ای کج می‌کنند و در رسانه و مقاله بیان می‌کنند. این حرکت باعث می‌شود روح خود روزنامه‌نگار نیز کثیف شود.
وی گفت: اصحاب هنر و رسانه باید هنر خدادادی و این نعمت را لطف خدا بدانند و آنچه خدا به عنوان نعمت به آن‌ها عطا کرده، در راه خدا به کار گیرند که این به معنای شکر است و طبق روایتی از امام علی (ع) تقوا این است که از نعمت خدا علیه خدا استفاده نکنیم و این معنای شکر عملی است.
آیت الله طباطبایی نژاد با توصیه به اهالی فرهنگ و هنر و رسانه خاطرنشان کرد: هنرمند باید آنچه از هنر و قلم دارد، در راه خدا و به نفع کشور کار له کار گیرد.
وی همچنین به سیاست برخورد رهبرمعظم انقلاب در مقابل جنگ اوکراین اشاره و گفت: ما باید در تحلیل های خود، بایدها و نباید ها را مد نظر قرار داده و بهترین را انجام دهیم.
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان در پایان گفت: امیدوارم مدیر جدید در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مانند گذشته، راه درست را پیش بگیرد و راهنمای ارشادی خیلی از ما باشد.
در پایان این مراسم از حجت الاسلام رمضانعلی معتمدی قدردانی و اصغر آذربایجانی به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان معرفی شد.

 

picture name
picture name