مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) روز سوم

پنج مصیبتی که طبق قرآن، خداوند مومنین را با آن امتحان می کند

کارشناس دینی گفت: خداوند متعال در آیه 155 سوره مبارکه بقره می فرماید " وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ " یعنی ما انسان ها را با پنج مصیبت امتحان می کنیم و صبر برهمه رمز پیروزی است.

پنج مصیبتی که طبق قرآن، خداوند مومنین را با آن امتحان می کند

حجت الاسلام سید باقر طباطبایی نژاد در مراسم عزاداری سالار شهیدان دردفترامام جمعه اصفهان با اشاره به این که یکی از درس ها و آموزه های بسیار بلند مکتب سیدالشهدا(ع)، درس استمداد واستعانت ازصبراست، اظهار داشت: وجود مقدس سیدالشهدا(ع) درراه خداوند متعال بلایا ومصائب را با آغوش بازپذیرفت و حتی دراوج مصیبت ها لبخند زد و خدا را شکرکرد.  
وی افزود: در همان ساعات پر اندوه و غم، حضرت یک خطبه دو خطی می خوانند که اگر انسان نداند تصور می کند این خطبه را یک پادشاه در مراسم تاجگذاری خود خوانده است و می فرماید " اُثْنِى عَلَى اللّه اَحْسَنَ الثَّناءِ وَاَحْمَدُهُ عَلَى السَّرّاءِ وَالضَّراءِ ".
این خطیب با بیان بهجت و نشاط اباعبدالله (ع) در کربلا گفت: در مقاتل معتبر آمده است که روزعاشورا هرچه مصیبت سنگین تر می شد، چهره سیدالشهدا (ع) بازتر و نشاط حضرت بیشتر می شد.
وی اضافه کرد: دلیل این که سیدالشهدا (ع) زیبا می دید و به خوبی تحمل می کرد، صبر حضرت بود، زیرا عالم را زیبا و دنیا را از دریچه قرآن کریم می دیدند ، هم چنان که قرآن کریم نیزمی فرماید دنیا تفرجگاه و تفریحگاه نیست ، بلکه محل آزمایش و امتحان دادن و محل مبتلا شدن است و هر میزان کلاس انسان بالاتر برود امتحانات سخت ترمی شود.  
حجت الاسلام طباطبایی نژاد با تاکید بر این نوع نگاه به دنیا و مصائب و سختی ها تصریح کرد: اگرانسان با این دید نگاه کند مصیبت های سنگین انسان را نمی لرزاند و از پا درنمی آورد.  
کارشناس مذهبی عنوان کرد: خداوند متعال در آیه 155 سوره مبارکه بقره می فرماید " وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ " یعنی ما انسان ها را با پنج مصیبت امتحان می کنیم، گاهی با اضطراب و ترس ، هم چنان که در زمان حجاج بن یوسف 120 هزار نفر از شیعیان به شهادت رسیدند و فضا پر از ترس و اضطراب بود و حتی در زمان این بنده شیطان، نام گذاری بچه ها با نام علی ممنوع شده بود.  
وی دومین وسیله امتحان الهی را گرسنگی و فقر بیان کرد و افزود: گاهی تمام جامعه مبتلا به جوع می شدند، همانند صدر اسلام زمانی که مشرکین مسلمانان را تحریم کردند و آنها درشعب ابیطالب بودند.  
وی اضافه کرد: درایران نیز در زمان تسلط انگلیسی ها بر کشور، دبیرسفارتخانه آمریکا در سال 1297 گزارش داد و نوشت که درکشوری زندگی می کند که کودکان با پوست های چروکیده کنارخیابان افتاده اند ومجبورهستند یونجه بخورند.
حجت الاسلام طباطبایی نژاد درادامه سومین امتحان الهی را نقص در اموال، ورشکستگی و فقروچهارمین امتحان را از دست دادن عزیزان عنوان کرد وگفت: از همین رو است که امیرمومنان (ع) در نهج البلاغه می فرماید " فإنّ الصّبر من الايمان کالرّأس من الجسد " رابطه صبر و ایمان مانند رابطه سر و بدن است ، یعنی اگر سر به بدنی نباشد باقی نمی ماند و ایمانی که کنار آن صبر وجود نداشته باشد نیز باقی نخواهد ماند.  
وی افزود: آخرین وسیله امتحان الهی نقص در ثمرات است و درباره ثمرات علامه طباطبایی استناد کرده اند که شاید منظور فرزندان و نوادگان باشند ، اما برخی از مفسرین نیز گفته اند منظور از ثمرات همان محصولات کشاورزی است.
این خطیب تاکید کرد: خداوند متعال می فرماید ما با این پنج مصیبت، انسان ها را امتحان می کنیم و سپس در آخر آیه بشارتی می دهد می فرماید "و بشر الصابرین" و درجای دیگر قرآن کریم می فرماید " إِنَّما یُوَفَّی الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِساب " ما به انسان های صابر بی حساب اجر می دهیم.  
حجت الاسلام طباطبایی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود به تفسیر آیه "و فَدَيْناهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ " پرداخت و گفت: آیه 107 سوره مبارکه صافات می فرماید " فَدَيْناهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ " و مفسرین درباره آن این گونه تفسیر کرده اند که ذبح عظیم منظور همان قوچی است که برای ابراهیم (ع) آمد ، یعنی قرآن می فرماید ما به جای ذبح اسماعیل ذبح عظیمی را قرار دادیم و خداوند به آن قوچ ذبح عظیم گفته است.
وی خاطر نشان کرد: صدوق در کتاب عیون اخبارالرضا روایتی را از امام رضا (ع) نقل می کند و می گوید حضرت فرمود این تفسیر مفسرین درست نیست، و مراد از ذبح عظیم گوسفند نمی باشد بلکه واقعه عاشورا بوده و در ادامه فرمود زمانی که ابراهیم (ع) دید اسماعیل (ع) به قتلگاه رفت اما مذبوح نشد خوشحال بود، اما از این که به اجر صابرین نرسید ناراحت گردید.

کارشناس مذهبی در ادامه این روایت به اثر اشک برسیدالشهدا (ع) اشاره کرد و افزود: خدای متعال یا حضرت جبرئیل روضه سیدالهشدا (ع) را برای ابراهیم (ع) خواندند و ابراهیم (ع) شروع به اشک ریختن نمود، در این حال وحی شد که به دلیل گریه برحسین بن علی (ع) اجرصابرین را به حضرت ابراهیم دادند، بنابراین گریه بر سیدالشهدا(ع) انسان را بالا می برد و به مقام صابران می رساند.

اخبار مرتبط

picture name
picture name