جلسه مدیران مدارس علمیه استان اصفهان

اولویت اول آموزش در حوزه های علمیه باید تحصیل با کیفیت باشد

آیت الله طباطبایی نژاد، در جمع مدیران مدارس علمیه استان اصفهان، تمرکز و توجه بر کیفیت تحصیل دروس طلاب را از هر امری واجب تر دانست و گفت: اولویت اول آموزش در حوزه های علمیه باید تحصیل با کیفیت باشد.

اولویت اول آموزش در حوزه های علمیه باید تحصیل با کیفیت باشد

آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد  در جمع مدیران مدارس علمیه استان اصفهان، با بیان روایتی از امام علی(علیه السلام) «  عَلَی العاقِلِ اَنّ یُحصی عَلی نَفسِه مَساویَها فِی الدّینِ وَ الرَأی وَ الاَخلاق وَ الاَدَب فَیَجمَع ذلِکَ فِی صَدرِه او فِی کِتابِ وَ سَعیَ فِی ازالتها» اظهار کرد: بر انسان عاقل واجب است از عیوب نفس خود در امر دین، نظر، تصمیم ، اخلاق و ادب تفحص کرده آنها را در سینۀ خود یا در ورقی ثبت نماید سپس در ازاله و معالجۀ آن تلاش نماید.

وی بیان کرد: قطعا علمای اخلاق از روایت امام علی(علیه السلام) بحث مراقبه، مشارطه و محاسبه را برای هر فرد بیان کرده اند؛ مشارطه به معنای شرط کردن خودت با نفست است که شرط بگذاریم فلان گناه را نکنیم.

مدیر حوزه علمیه اصفهان  عنوان کرد: دومین نکته مراقبه است، یعنی مراقبت کنیم که نفس خطا نکند و سوم محاسبه یعنی حساب و کتاب اعمال نفس را داشته باشیم و البته معاقبه چهارمین نکته است که برخی از علما تحت عنوان عقاب نفس بیان کرده است.

وی تصریح کرد: یک روحانی  باید حساب و کتاب اعمال اخلاقی و رفتاری خود را داشته و سعی در انجام چهارنکته مهم اخیر در زندگی خود باشد.

آیت الله طباطبایی نژاد در ادامه جلسه در پاسخ به نقطه نظرات مدیران مدراس در رابطه با میزان جمعیت پذیرش حوزه های علمیه گفت: کاهش میزان جمعیت جوان در کشورایران و بازشدن درب های ورودی دانشگاه ها در رشته های مختلف بدون آزمون برای مقطع لیسانس از عمده دلایل موثر در میزان پذیرش حوزه های علمیه در سال های اخیر است.

وی در پایان تمرکز و توجه بر کیفیت تحصیل دروس طلاب را از هر امری واجب تر دانست و افزود: افزایش طول مدت تحصیل طلاب به شرط کسب کیفیت بیشتر دروس و فراگیری بهتر هیچ اشکالی ندارد؛ اولویت اول آموزش در حوزه های علمیه باید تحصیل با کیفیت باشد.

اخبار مرتبط

picture name
picture name