دیدار دکتر فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی

دشمن باعث کاهش وابستگی بودجه به نفت شد

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان با بیان اینکه در حقیقت، اقدامات دشمن باعث کاهش وابستگی بودجه کشور به نفت شد نه فقط  اقدامات دولت، گفت: سیاست های اشتباه دولت ها همچون پرداخت یارانه ها به افراد توانمند، فعالیت های بانک های خصوصی و بالا بودن بهره بانکی، به اقتصاد کشور ضربه زده است. 

دشمن باعث کاهش وابستگی بودجه به نفت شد

آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در دیدار وزیر اقتصاد با بیان اینکه در حقیقت، اقدامات دشمن وابستگی بودجه کشور به نفت را کاهش داد نه اقدامات دولت اظهار داشت: سیاست های اشتباه دولت ها همچون پرداخت یارانه ها به افراد توانمند، فعالیت های بانک های خصوصی و بالا بودن بهره بانکی، به اقتصاد کشور ضربه زده است. 
وی با بیان اینکه دلگرمی مردم به واسطه سرنگونی پهباد آمریکا و توقیف کشتی انگلیسی بود، افزود: بنده در سخنرانی هایم گفته ام که نباید فقط دولت را در وضع بد اقتصادی، مقصر دانست، بلکه تحریم های دشمن، بی تدبیری های دولت و اشتباهات مردم وضعیت امروز را رقم زده است. 
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان افزود: عده ای از مردم نیز در این وضعیت می سوزند و می سازند و ناراضی هستند چراکه دولت ها یکی پس از دیگری اشتباهاتی را در عرصه اقتصادی انجام می دهند. 
وی وجود بانک های خصوصی را یکی از این اشتباهات دانست و گفت: بنده معتقد نیستم بانک و پالایشگاه خصوصی باشد چون برخلاف امنیت است و نباید ریشه های اقتصاد کشور خصوصی شود.
آیت الله طباطبایی نژاد با اشاره به ضرورت برخورد قاطع بانک مرکزی با بانک های متخلف تصریح کرد: وضعیت بهره بانکی بسیار نگران کننده است و تا زمانی که بهره بانکی بالا باشد تولید محقق نمی شود و نمی توان با روایت و قرآن تولید را رونق داد.
وی با تشریح تصمیمات غلط اقتصادی دولت ها در سال های گذشته خاطرنشان کرد: پرداخت یارانه به شیوه کنونی یکی دیگر از اشتباهات دولت ها به شمار می رود؛ دولت های گذشته به دلیل اینکه توان پرداخت یارانه را نداشتند، پول چاپ کردند و ارزش پول ملی کاهش یافت. 
امام جمعه اصفهان با بیان اینکه دولت و سرمایه داران در ماجرای افزایش نرخ ارز، پول دار شدند و میزان ارزش دارایی های دولتی افزایش داشت، افزود: بهتر است پرداخت یارانه و حمایت از افراد ناتوان به کمیته امداد واگذار شود، از سوی دیگر باید واقعاً در عمل، از تولید کننده حمایت کرد چراکه حرف زدن و شعار دادن فایده ای ندارد.
وی عنوان کرد: پیشنهاد می کنم دولت، بانک قرض الحسنه دولتی افتتاح کند و از تولیدکنندگان بخواهد که برای دریافت وام، سرمایه های خود را در این بانک بگذارند و به مرور زمان، دولت نقش خود را ایفا کند. 

در ابتدای این دیدار وزیر اقتصاد با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور به گونه ای است که من همیشه می گویم وزیر اقتصاد نخستین متهم است، اظهار داشت: در حال حاضر سلسله اقدامات دولت سبب شد تا نرخ رشد تورم متوقف شود و در ادامه، کاهش پیدا کند اما مردم اقداماتی را قبول می کنند که در زندگی آنان نمود داشته باشد.
فرهاد دژپسند با بیان اینکه سالیانه 900 تا 950 هزار نفر به عرضه نیروی کار(متقاضی کار) اضافه می شود، افزود: تجهیزات برخی کارخانه ها قدیمی شده و فروش محصولات تولیدی قابلیت رقابت ندارد و برخی نمی توانند مواد اولیه مورد نیاز را تهیه کنند.
وی با بیان اینکه جدایی کامل بودجه کشور از نفت صورت نگرفته است افزود: خوشبختانه در ابتدای دولت آقای روحانی وابستگی بودجه به نفت حدود 35 درصد بود که این رقم کاهش پیدا کرده است. 
وزیر اقتصاد با بیان اینکه همانند دوران جنگ تحمیلی در حال حاضر نیز سرمایه ما، مردم هستند، ابراز کرد: باید اقتصاد را به سمتی ببریم که عوامل محیطی منفی از آن زدوده شود؛ زبان رسای ائمه جمعه می تواند کمک کند که مردم در تهیه مایحتاج زندگی خود، ولع نداشته باشند و به میزان صحیح مصرف کنند تا تعادل نسبی ایجاد شود.
وی یادآور شد: اراده الهی، همراهی مردم و اطمینانی که در مردم وجود داشت سبب شد تا وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته داشته باشیم و خوشبختانه قیمت ارز و سکه پایین آمد و بازار بورس رونق گرفت. 
دژپسند تصریح کرد: در تیم اقتصادی دولت، هیچگاه دعوای داخلی نداریم اما اختلافات فنی و مباحث فنی به صورت طبیعی وجود دارد، همچنین نرخ تورم ماهیانه کنترل شده است و نرخ سالیانه به همین منوال کنترل می شود.
وی با بیان اینکه دولت در امر نظارت بازار آن کاری که باید انجام می داد را نتوانست انجام دهد، گفت: تمام اهتمام ما این است که نرخ منفی تولید سال گذشته، به نرخی مثبت تبدیل شود، همچنین طرحی برای تأسیس بانک اسلامی در حال تدوین است.

استاندار اصفهان نیز در این دیدار با بیان اینکه متوسط اشتغال کشور در زمستان 97، 7.2 درصد از متوسط اشتغال کشوری کمتر بود، اظهار داشت: به دلیل سیاست های اقتصادی کلان دولت و همدلی و همزبانی مدیران در استان، نرخ متوسط اشتغال در استان اصفهان، یک دهم درصد از متوسط کشوری جلوتر رفت. 
عباس رضایی افزود: در جلسات اتاق گفتگوی دولت و بخش خصوصی که در اتاق صنایع و معادن برگزار شد، نظرات فعالان اقتصادی گرفته شد که امیدوار هستیم این مشکلات هر چه زودتر برطرف شود. 
وی عنوان کرد: طلاسازی های زیادی در اصفهان وجود دارد که به دلیل مشکلات، مبادلات آنان از میزان 650 میلیون دلار در سال، به زیر 18 میلیون دلار رسیده است که امیدوار هستیم با تدابیر وزیر اقتصاد این مشکل برطرف شود.
استاندار اصفهان گفت: در هفته دولت در فرودگاه اصفهان ترمینالی راه اندازی می شود که صادرات و واردات از استان اصفهان انجام شود و لازم نباشد شهرهای جنوبی کشور برای صادرات و واردات خود به تهران مراجعه کنند، این طرح با همکاری بخش خصوصی انجام شده است.

اخبار مرتبط

picture name
picture name