گفت و گویی پیرامون شبهات عزاداری اباعبدالله الحسین(علیه السلام)

پاسخ امام جمعه اصفهان به حاشیه سازی‌های فضای مجازی در ایام محرم

نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان با  بیان اینکه روش برخی افراد این است که گوشه ای از سخن فردی را بگیرند و تحریف کنند، گفت: برخی می گویند من گفته ام نوکر امام حسین(علیه السلام) نباشیم در حالیکه من، خودم را نوکر امام حسین(علیه السلام) می دانم. 

پاسخ امام جمعه اصفهان به حاشیه سازی‌های فضای مجازی در ایام محرم

ماه محرم تداعی کننده صحنه های غم انگیز شهادت امام حسین(علیه السلام) و یاران آن حضرت برای احیاء دین رسول خدا(صلی الله علیه و آله) است، ماه پیروزی خون بر شمشیر و ماه ایستادگی در برابر ظلم. مردم ایران اسلامی با فرا رسیدن این ماه لباس عزا بر تن می کنند و با برپایی دسته‌جات و هیئت‌های مذهبی به بزرگداشت و تبیین قیام حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام) می پردازند. قیامی که پس از سال ها، الگویی برای مردم ایران شد تا در برابر ظلم دستگاه ستم شاهی ایستادگی کنند و لباس ذلت را از تن ایران خارج و جامه عزت به آن بپوشانند. 
اما حالا با تدوام حرکت انقلاب اسلامی و مردم ایران، فرصتی شد تا با حضرت آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان به گفتگو بنشینیم.
در قسمت قبل موضوعاتی همچون شبهه افکنی در فضای مجازی ، نقش و وظیفه روحانیون و مبلغان، شبهه کمک به مستمندان به جای هزینه کردن در عزاداری امام حسین(علیه السلام) و حج از نظر گذشت ..
امام جمعه اصفهان در این گفت‌و‌گو به تبیین گام دوم انقلاب اسلامی و پیوند آن با قیام امام حسین(علیه السلام) پرداخت و به شبهات و حاشیه سازی های فضای مجازی درباره ماه محرم پاسخ داد. 
«من به روضه خوانی امام حسین(علیه السلام) افتخار می کنم»، «برخی می گویند من گفته ام نوکر امام حسین(علیه السلام) نباشیم در حالیکه من خودم را نوکر امام حسین(علیه السلام) می دانم» و «به فرموده امام حسین(علیه السلام) به وسیله امر به معروف و نهی از منکر است که سایر واجبات محقق می شود» بخشی از این گفت‌و‌گو است، در ادامه متن این گفت‌و‌گو را از نظر می‌گذارنید: 


سوال: با توجه به الگوگیری مردم ایران در به ثمر نشاندن انقلاب اسلامی از نهضت عاشورا، به نظر شما پیوند قیام امام خمینی(رحمة‌الله علیه) با قیام امام حسین(علیه السلام) چگونه است؟

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد: اگر فرمایشات امام حسین(علیه السلام) در میان مسیر منتهی به کربلا و هنگام برخورد با لشکریان حُر را در نظر بگیریم، متوجه می شویم که قیام امام خمینی(رحمة الله علیه) و مردم ایران دقیقاً همان درسی بوده است که امام حسین(علیه السلام) به ما داده است، آن حضرت از پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله) نقل می کنند که «مَنْ رَأَى سُلْطَاناً جَائِراً مُسْتَحِلًّا لِحُرُمِ اللَّهِ نَاكِثاً لِعَهْدِ اللَّهِ مُخَالِفاً لِسُنَّةِ رَسُولِ اللَّهِ يَعْمَلُ فِي عِبَادِ اللَّهِ بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوَانِ ثُمَّ لَمْ يُغَيِّرْ بِقَوْلٍ وَ لَا فِعْلٍ كَانَ حَقِيقاً عَلَى اللَّهِ أَنْ يُدْخِلَهُ مَدْخَلَهُ»: هر کس سلطان ستمگری را ببیند که به اسلام عمل نمی کند، حدود الهی را اجرا نمی کند، در میان مردم گناه انجام می دهد و دیگران، او را تغییر نمی دهند، حق است برای خدا که جایگاهی که خدا برای افراد ظالم در نظر گرفته است را برای افراد ساکت و بی تفاوت قرار دهد. این روایت، فقط مربوط به امام حسین(علیه السلام) نیست بلکه هر کسی که باید قیام کند را شامل می شود.  
کاری که امام راحل انجام دادند دقیقاً مصداقی از آن چیزی که امام حسین(علیه السلام) فرمودند چراکه خاندان پهلوی، دین سیتزی داشتند و به دستورات اسلام عمل نمی کردند و برای دین زدایی تلاش داشتند، قیام امام خمینی(رحمة الله علیه) در واقع یکی از مصادیق عاشورا است. 
گام دوم انقلاب اسلامی که مقام معظم رهبری فرمودند یعنی عمل به اسلام و درس های اسلام و مهمترین درس همان قیام امام حسین(علیه السلام) است که تا ابدیّت باید تبیین شود. 


سوال: در فضای مجازی مطرح شده است که شما گفته اید که نام فرزندان خود را «عبدالعلی» و «عبدالحسین» نگذارید و یا اینکه شما مخالف نوکری امام حسین(علیه السلام) هستید، نظر شما در این باره چیست؟

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد: در خصوص افرادی که این حرف ها را مطرح می کنند باید بگویم که بنده از سن 13 سالگی پای منبر امام حسین(علیه السلام) شعر می خواندم و جزء منبری ها بودم و به روضه خوانی آن حضرت افتخار می کنم، اینکه من گفته ام نام فرزندان خود را عبدالعلی و عبدالحسین نگذارید در همان جلسه توضیح دادم که داعشی ها با همین نام ها ما را متهم می کنند که کافر هستیم و عبد خدا نیست، باید بهانه از دست آنان گرفته شود، در زمانی که نسبت کفر به ما می دهند چه لزومی دارد که این اسامی را برای نام فرزندانمان انتخاب کنیم که آنان برداشت غلط داشته باشند، بله بدون شک منظور ما از این اسامی، این است که با این نام، مطیع امام حسین(علیه السلام) هستیم، اما سئوال اینجاست که مگر ائمه دستور داده اند که چنین اسم هایی بگذاریم؟ ما در دستورات اسلامی داریم که اسامی ائمه اطهار(علیهم السلام) را برای نام فرزندان انتخاب کنیم، هیچ کدام از فرزندان ائمه، اینگونه اسم هایی را برای فرزندان خود انتخاب نکرده اند چراکه در آن زمان توجه داشتند که دشمن برداشت نادرست نداشته باشد. 
برخی می گویند من گفته ام نوکر امام حسین(علیه السلام) نباشیم در حالیکه من خودم را نوکر امام حسین(علیه السلام) می دانم، به نظرم باید فهم داشت و زمان را شناخت، البته روش برخی افراد این است که گوشه ای از سخن فردی را بگیرند و تحریف کنند؛ کاری که علمای یهود و نصارا انجام می دادند، یا اینکه مطرح شده بود بنده مخالف خواندن زیارت عاشورا هستم، درحالیکه من گفته بودم که در کتاب هایی که زائران خانه خدا به مکه و مدینه می برند، زیارت عاشورا نباشد چراکه متأسفانه پلیس های سعودی به خاطر وجود زیارت عاشورا به مفاتیح که قرآن نیز داخل آن است توهین می کردند و لازم بود که زائران کتاب دعای مخصوصی به همراه خود ببرند که این دعاها در آن نباشد، و زیارت عاشورا را به صورت جداگانه و یا از حفظ استفاده کنند البته سازمان حج و زیارت این کار را انجام داده است. من زیارت عاشورا می خوانم، همسرم نیز می خواند، در جلسه روضه ای که برگزار می کنیم و در دهه دوم محرم و ایام فاطمیه در دفتر ما بر پا می باشد نخستین برنامه، قرائت زیارت عاشورا است، بنده هر شب پس از نماز، سلام به امام حسین(علیه السلام) می دهم و یا زیارت عاشورا را قرائت می کنم، افرادی که این حرف ها را مطرح می کنند شاید ما را نمی شناسند و یا اینکه عمداً این سخنان را مطرح می کنند. دقت داشته باشید که امام سجاد(علیه السلام) فرمودند که اگر آنچه در ذهنم وجود دارد را بیان کنم، خیلی ها من را کافر می خوانند، چون متوجه سخن ایشان نبودند.  


سوال: هفته نخست ماه محرم به نام هفته امر به معروف و نهی از منکر نام گذاری شده است، وظیفه عموم مردم نسبت به فسادهای اقتصادی، اخلاقی و غیره چیست؟

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد: این وظیفه در تمام سال بر عهده همه مردم است که امام حسین(علیه السلام) می فرمایند به وسیله امر به معروف و نهی از منکر است که سایر واجبات محقق می شود، امر به معروف و نهی از منکر یعنی اینکه مردم مسلمان و مؤمن نسبت به گناه خودشان و برادران دینی خود بی تفاوت نباشند، تذکر دهند و راهنمایی کنند، یک مسئله عمومی است که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند همه نسبت به یکدیگر مسئول هستیم. 
در قرآن کریم می فرمایند مؤمنین دوست یکدیگر هستند و به معروف، فرمان می دهند و از منکرها باز می دارند، بر خلاف آن، منافقان اینگونه نیستند، هر چند از یک قشر هستند اما به کار بد دستور می دهند و از کار خوب باز می دارند. مؤمن کسی است که به کار نیک امر کند و یا زمینه آن را فراهم کند. برخی زمینه بدحجابی را فراهم می کنند که به تعبیر قرآن کریم، کار منافقانه‌ای است برخی از مسئولان از روی نادانی زمینه را برای بی دینی فراهم می سازند.


سوال: امام حسین(علیه السلام) هرگز زیر بار ذلت و دشمن نرفتند، اما در شب عاشورا از حضرت عباس(علیه السلام) خواستند تا از دشمن، شبی را برای نماز و قرآن خواندن مهلت بگیرد، از نگاه شما این اقدام امام حسین(ع) چه پیامی برای جامعه ما دارد؟ 

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد: بعضی از اقدامات آن حضرت از روی حکمت خاص انجام شده است؛ اگر آن حضرت زودتر به شهادت می رسیدند و یک شب کمتر نماز خوانده بودند، چیزی از ایشان کم نمی شد اما دشمن تبلیغ کرده بود که امام حسین(ع) و یارانش کافر و حتی خارج از دین هستند، ایشان فرمودند که نماز و قرآن را دوست دارم تا اهمیت این دو موضوع را نشان دهند و دشمن را بکوبند، آن حضرت در آب خواستن برای حضرت علی اصغر(علیه السلام) اقدامی حکیمانه انجام دادند که شاید اگر آب هم به این طفل می رسید، از دنیا می رفت اما شهادت حضرت علی اصغر(علیه السلام) در مقابل سپاه دشمن، ظلم آنان را مشخص کرد، از سوی دیگر امام حسین(علیه السلام) در روزهای نزدیک به واقعه عاشورا و در روز عاشورا تکرار می کردند که من فرزند پیامبر(صلی الله علیه و آله) هستم، فرزند فاطمه(سلام الله علیها) هستم، من اهل نماز هستم و از این طریق به دشمن واقعیت ها را گوشزد می کردند. 


سوال: خاطره ای از ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) برای مخاطبان ما بیان کنید.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد: برای پیروزی انقلاب اسلامی از درس های قیام عاشورا استفاده شد، من در این ایام، در شهرهای مختلفی بودم، در خمینی شهر اسم این شهر را تغییر دادیم و جوانان خوب این شهر که شهید شدند همواره وضع کربلا را با وضعیت انقلاب اسلامی تطبیق می کردند و اقدامات امام خمینی(رحمة الله علیه) را با اقدامات امام حسین(علیه السلام) تطبیق می دادند. 
دو یا سه روز مانده به زمانی که شاه از کشور فرار کرد، من در دزفول بودم، گفتند برویم در یک شهرک سخنرانی کنید، شاه روستاها را خراب می کرد و مردم آن را به شهرک ها می آورد، گفتند شیخی در این شهرک سخنرانی کرده و نزدیک بوده است که او را بزنند و او فرار کرد، ما با 5 تا پیکان به این شهرک رفتیم، در خودروها چوب هم بود و در فکر کتک خوردن و کتک زدن بودیم، هنگامی که به این شهرک و محل سخنرانی رسیدیم، دیدیم که زن و مرد به صف ایستاده اند و از زیر دست و پای مردم، عبای من را به دست و صورت می کشند، سخنرانی خوبی انجام شد، نباید از ذات ایرانی که ذات دینی است غافل بود، متأسفانه در زمان شاه، مردم را از مسائل مذهبی عقب نگه داشتند.  
امام راحل و قیام ایشان روشنگری ایجاد کرد و عزتی را رقم زد که اسلام، شیعه و جمهوری اسلامی در طول تاریخ بدان دست پیدا نکرد بود، در حقیقت سربلندی شیعه، سربلندی امامان معصوم(علیهم السلام) است و ارزش داشت که برای به دست آوردن عزت و برطرف شدن ذلت، سختی بکشیم. با مقاومت در برابر دشمن، شیعه بودن مان را اثبات می کنیم وگرنه نماز را همه مردم و مسلمانان می خوانند، ایستادگی در برابر ستمگر از ویژگی های مردان حق و از ویژگی های امیرالمؤمنین و فرزندان ایشان(علیهم السلام) است، مردم ما این ویژگی ائمه را پیروری کردند.
 

picture name
picture name