جلسه سوم: روزه و ترک گناه

روزه، برای روزه‌دارانی که گناه می‌کنند نتیجه‌ای ندارد

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان با بیان اینکه روزه، برای روزه‌دارانی که گناه انجام می‌دهند نتیجه و اثر معنوی ندارد، گفت: اگر انسان روزه‌دار در طول روزه‌داری خود واقعاً گرسنه می‌شود و غذا نمی‌خورد و اگر حقیقتاً برای خدا روزه می‌گیرد و روزه‌داری او از روی عادت نیست این فرد نباید گناه کند چراکه همان خدایی که دستور به روزه‌داری داده، همان خدا می‌گوید که فعل‌های حرام دیگر را انجام نده.  

روزه، برای روزه‌دارانی که گناه می‌کنند نتیجه‌ای ندارد

آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد با اشاره به موضوع مطرح شده در جلسه قبل اظهار داشت: عظمت روزه به این است که انسان، «در محضر خدا بودن» را تمرین کند تا تقوایی که فلسفه روزه است، در شخص به وجود بیاید، اگر این حالت در انسان شکل بگیرد، نه تنها از مبطلات روزه دوری می‌کند بلکه از همه آنچه خدای متعال حرام کرده، فاصله گرفته و آن را ترک می‌کند. 
وی افزود: در روایات اسلامی آمده است که کسی که روزه می‌گیرد باید زبان او روزه باشد، دامان خود را از آلودگی‌ها پاکیزه نگه دارد و شکم خود را از حرام دور سازد و غذای پاک و حلال برای افطار و سحر خود تهیه کند. 
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(صلی‌الله علیه و آله) درباره لزوم دوری از گناه در هنگام روزه‌داری گفت: آن حضرت به سلمان فارسی می‌فرماید: «أَنَّ قَوْماً يَجِيئُونَ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ وَ لَهُمْ مِنَ اَلْحَسَنَاتِ أَمْثَالُ اَلْجِبَالِ فَيَجْعَلُهَا اَللَّهُ هَبٰاءً مَنْثُوراً ثُمَّ يُؤْمَرُ بِهِمْ إِلَى اَلنَّارِ»: گروهی را در روز قیامت می‌آورند که اعمال فراوانی همانند کوه دارند، خداوند همه این اعمال را همچون غباری پراکنده در هوا می‌گرداند و آن را مردود اعلام می‌کند و سپس دستور می‌دهد که این افراد را در آتش بیندازند. 
وی ادامه داد: «فَقَالَ سَلْمَانُ: صِفْهُمْ يَا رَسُولَ اَللَّهِ، فَقَالَ: أَمَا إِنَّهُمْ قَدْ كَانُوا يَصُومُونَ وَ يُصَلُّونَ وَ يَأْخُذُونَ أُهْبَةً مِنَ اَللَّيْلِ وَ لَكِنَّهُمْ كَانُوا إِذَا عُرِضَ لَهُمْ شَيْءٌ مِنَ اَلْحَرَامِ وَثَبُوا عَلَيْه»: سلمان فارسی به آن حضرت گفت: ای رسول خدا اوصاف این قوم را به ما بگو و آنان را برای ما توصیف کن، آن‌ها چه کسانی هستند که اعمال زیادی دارند اما خداوند آن را قبول نمی‌کند؟ ایشان در پاسخ گفتند: این‌ها قومی هستند که روزه می‌گرفتند، نماز می‌خواندند و حتی قسمتی از شب را عبادت می‌کردند اما اگر گناهی به آنان پیشنهاد می‌شد به سمت آن کار حرام شتاب می‌کردند و برای انجام دادن آن خیز بر می‌داشتند. 
آیت‌الله طباطبایی نژاد یادآور شد: مشخص است که اثر روزه‌داری در این افراد شکل نگرفته است چراکه آنان نماز می‌خوانند و روزه می‌گیرند اما نسبت به گناهان باکی ندارند و هیچ‌گاه به خود نمی‌گویند «تو که اهل نماز و روزه هستی، نباید کار حرام انجام بدهی!».
وی با بیان اینکه این‌گونه افراد از روی عادت روزه ‌می‌گیرند، تصریح کرد: این افراد علاوه بر اینکه از خدای متعال ترسی ندارند، به سمت گناه هجوم می‌برند و نسبت به گناه نکردن، دغدغه‌ای ندارند، بنابراین همه باید توجه داشته باشیم که این‌گونه نباشیم. 
امام جمعه اصفهان با اشاره به روایتی از حضرت زهرا(سلام‌الله علیها) بیان کرد: آن حضرت می‌فرمایند کسی که روزه می‌گیرد و در عین حال گناه انجام می‌دهد، برای چه روزه می‌گیرد؟ این سخن به این معنا است که چه فایده‌ای دارد که انسان روزه بگیرد و در عین حال، گناه انجام دهد.   
وی افزود: اگر انسان روزه‌دار در طول روزه‌داری خود واقعاً گرسنه می‌شود و غذا نمی‌خورد، اگر حقیقتاً برای خدا روزه می‌گیرد، اگر روزه‌داری او از روی عادت نیست و از خدا حیا می‌کند نباید گناهی انجام دهد، همان خدایی که دستور به روزه‌داری داده، همان خدا می‌گوید که فعل‌های حرام دیگر را انجام نده، همان خدا می‌گوید دروغ نگو، غیبت نکن، گران‌فروشی نکن، کلاه برادری نکن، امیدوار هستیم همه ما تلاش کنیم که روح روزه را در خودمان ایجاد کنیم و مسئله خداشناسی و حضور در محضر خدا را تمرین کنیم.  

picture name
picture name