دیدار انجمن خوشنویسان استان اصفهان

هنرهای سنتی و صنایع دستی اصفهان احیاء و حفظ شوند

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با بیان اینکه هنرهای سنتی و بومی و صنایع دستی اصفهان باید جدی گرفته شوند، گفت: مسئولان برای احیاء و حفظ هنرهای بومی و سنتی اصفهان برنامه ریزی کنند و اجازه ندهند این هنرها به دست فراموشی سپرده شوند.

هنرهای سنتی و صنایع دستی اصفهان احیاء و حفظ شوند

 آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در دیدار اعضاء هیئت مدیره انجمن خوشنویسان استان اصفهان و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان اظهار داشت: یکی از مسائلی که ادراه کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به آن تأکید داشته باشد هنر خطاطی است چراکه هنری دینی و اسلامی بوده و ریشه در فرهنگ و هنر ایران اسلامی دارد.
وی با ابراز گلایه از مسئولان میراث فرهنگی استان اصفهان افزود: همواره به این مسئولان تذکر داده‌ام که همان گونه که برای یک آجر و خشت اهمیت قائل هستید و آن را میراث فرهنگی می‌دانید، هنرمندان را جزء میراث معنوی بدانید و اجازه ندهید هنر آن‌ها به دست فراموشی سپرده شود، برای مثال اساتید منبّت کاری و برخی دیگر از هنرهای بومی در اصفهان هنوز فعالیت دارند و می‌توان با دعوت از آنان، کارگاه‌های آموزشی را با هدف حفظ و احیاء این هنرها برگزار کرد.
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با بیان اینکه برخی از مسئولان اطلاعی از وضعیت زندگی هنرمندان ندارند، گفت: در رشته‌های تجسمی و هنری افراد معدودی جایگزین اساتید به نام می‌شوند در حالیکه لازم است برای حفظ و احیاء این هنرها و اکرام و گرامیداشت اساتید هنری در رشته‌های مختلف برنامه ریزی داشت و مدارسی برای آموزش این رشته‌ها تأسیس کرد.   
وی عنوان کرد: در اصفهان فقط پُز هنرمندان را سر می‌دهند و به آن افتخار می‌کنند اما به اساتید و صاحبان اصلی رشته‌های هنری بی‌اعتنایی می‌شود، حتی یک خیابان برای برخی از اساتید سرشناس نام‌گذاری نمی‌شود.
امام جمعه اصفهان با اشاره به اهمیت خط و آموزش در اسلام یادآور شد: آموزش و پرورش نباید به گونه‌ای رفتار کند که آموزش خط در مدارس کم‌رنگ شود، حتی اهالی هنر باید به کمک خیران برای گسترش فعالیت‌های آموزشی خود تلاش کنند و برنامه‌های آموزشی رایگانی را برای عموم مردم برگزار کنند.

فعالیت 3 هزار استاد خوشنویسی در اصفهان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در این دیدار با بیان اینکه انجمن خوشنویسان در 23 شهرستان استان اصفهان فعال است، اظهار داشت: حدود 3 هزار نفر استاد با رتبه‌های دکترا، عالی، ممتاز و متوسط مشغول فعالیت هستند که هزاران شاگرد زیر نظر آنان تربیت می‌شوند.
حجت‌الاسلام رمضانعلی معتمدی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم هنر خوشنویسی در سطح جامعه فراگیر شود، گفت: از قدیم الایام علمای دینی خط و زیبانویسی را یاد می‌گرفتند و به دیگران آموزش می‌دادند، امروز اساتید این هنر در اصفهان آمادگی دارند برنامه‌های آموزشی رایگان خود را در مساجد، مدارس و غیره برگزار کنند.
همچنین در ادامه چند تن از اساتید خط اصفهان مسائل و نظرات خود را ارائه دادند که یکی از پیشنهادهای ایشان برگزاری نکوداشت برای استاد فضایلی یکی از اساتید بزرگ خط کشور بود .

 

picture name
picture name