مصاحبه به مناسبت ولادت حضرت زینب(سلام‌الله علیها) و روز پرستار

خودداری از دید و بازدید در شب یلدا، قدردانی عملی از کادر درمان است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان با اشاره به تلاش‌های شبانه‌روزی کادر درمان به ویژه پرستاران برای بهبود بیماران کرونایی گفت: بهتر است با رعایت کردن دستورالعمل‌های بهداشت و خودداری از دید و بازدید در شب یلدا، به صورت عملی قدردان تلاش کادر درمان به ویژه پرستاران باشیم.

خودداری از دید و بازدید در شب یلدا، قدردانی عملی از کادر درمان است

آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد در مصاحبه‌ای با تبریک سالروز ولادت حضرت زینب(سلام‌الله علیها) و روز پرستار اظهار داشت: پیامبر اکرم و ائمه اطهار(علیهم‌السلام) بهترین الگو برای مردان و حضرت خدیجه، حضرت فاطمه و حضرت زینب(علیهم‌السلام) بهترین الگو برای زنان در دین اسلام به شمار می‌روند. 
وی با بیان اینکه انسان علاوه بر دانستن دستورات اسلامی، نیازمند الگو است، افزود: حضرت زینب(سلام‌الله علیها) بهترین الگو برای همگان هستند؛ ایشان زیر نظر سه امام معصوم تربیت شده‌اند و 5 سال از زندگی خودشان را در زمان مادر و جدّ بزرگوارشان سپری کردند و از آنان مطالبی را یاد گرفته و راوی احادیث حضرت رسول، امام علی و امام حسن و حضرت فاطمه زهرا(علیهم‌السلام) هستند. 
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان تصریح کرد: آن حضرت هیچ‌گاه حتی در شب عاشورا پس از پشت سر گذاشتن مصیبت‌های بزرگ، نماز شب را ترک نکردند، آن‌قدر این بانو عظمت دارد که حضرت امام حسین(علیه‌السلام) به ایشان گفتند: «خواهر، من را در نماز شب خود فراموش نکن».
وی گفت: یحیی مازنی می‌گوید: مدت‌ها همسایه امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) بودم (شاید تعبیر این باشد که همسایه حضرت زینب(سلام‌الله علیها) بودم) اما هیچ‌گاه صدایی از حضرت زینب(سلام‌الله علیها) نشنیدم و او را ندیدم؛ این موضوع نشان می‌دهد که آن حضرت از نامحرم دوری و حیا و عفت را رعایت می‌کردند . 
امام جمعه اصفهان بیان کرد: حضرت زینب(سلام‌الله علیها) در زمان امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام) هنگامی که می‌خواستند به زیارت قبر رسول خدا(صلی‌الله علیه و آله) بروند، شبانه می‌رفتند و امام حسن و امام حسین(علیهم‌السلام) در دو طرف ایشان و امام علی(علیه‌السلام) جلوی ایشان حرکت می‌کردند، حتی روایت شده که چراغ مسجد و مقبره رسول خدا(صلی‌الله علیه و آله) توسط امام علی(علیه‌السلام) کم‌سو می‌شد تا کسی چهره این بانوی بزرگ اسلام را نبیند.  
وی با بیان اینکه حضرت زینب(سلام‌الله علیها) از نظر عبادت و شجاعت نمونه است، عنوان کرد: هنگامی که ابن زیاد به اسرای کربلا می‌گوید: «دیدید که خدا با شما چه کرد و شما را ذلیل کرد»، حضرت زینب(سلام‌الله علیها) در مقابل این انسان پلید و خون‌خوار شجاعانه جواب ‌می‌دهد که شهادت برای بستگان ما مکتوب بود و آنان به وظیفه خود عمل کردند، حتی آن حضرت، ابن زیاد را با عبارت «یابن مرجانه» خطاب کرد که خطاب با اسم مادر در عرب، برای آنان بسیار گران تمام می‌شد. 
آیت‌الله طباطبایی نژاد ادامه داد: آن حضرت در دستگاه یزید هم، خطاب به خلیفه وقت گفت: «یابن الطُلَقاء» یعنی ای کسی که آزادشده به دست پیامبر هستی چراکه پیامبر اکرم(صلی‌الله علیه و آله) در فتح مکه، پدر معاویه را آزاد کرد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با گرامیداشت روز پرستار تصریح کرد: افتخار پرستاران ما این است که این روز باشکوه را به نام آنان نام‌گذاری شده است؛ علت این نام‌گذاری این است که حضرت زینب(سلام‌الله علیها) از کسانی که پس از واقعه عاشورا باقی مانده بودند به ویژه امام سجاد(علیه‌السلام) پرستاری و مراقبت می‌کردند و تلاش می‌کردند که عزّت فرزندان و کاروان اسرای کربلا از دست نرود.  
وی گفت: آن حضرت در طول تاریخ واقعه کربلا هیچ تقاضایی از دشمن نکرد و عزت خود را حفظ کرد بنابراین زن مسلمان با الگو گیری از ایشان، باید عزیز باشد و عزت خود را از دست ندهد.  


شب یلدا را فرصتی برای عبادت و دعا بدانیم

وی با اشاره به فداکاری پرستاران در مبارزه با بیماری کرونا خاطرنشان کرد: امروز پرستاران ما با دوری از خانواده و جان‌فشانی، به مردم خدمت می‌کنند بنابراین مردم و ملت نباید خدمات ارزشمند آنان را فراموش کنند و یا با رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی باری بر دوش پرستاران و پزشکان اضافه کنند. 
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با تأکید بر لزوم حمایت دولت از پرستاران گفت: مردم نیز در شب یلدا همانند گذشته دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کرده و از دید و بازدید خودداری کنند تا به لطف خدای مهربان بتوانیم این بیماری منحوس را کنار بزنیم و با رفتار خود به صورت عملی قدردان تلاش کادر پزشکی به ویژه پرستاران باشیم. 
وی بیان کرد: طولانی‌ترین شب سال، نباید فقط به خوش‌گذرانی سپری شود بلکه لازم است در این شب‌ها عبادت کرده و برای رفع بلاها و بیماری کرونا دعا کنیم، بهتر است شب یلدا را فرصتی برای ارتباط با خدای مهربان و دعا کردن برای برطرف شدن مشکلات، بدانیم. 
 

picture name
picture name