خطبه های نمازعبادی سیاسی جمعه 1 بهمن ماه 1400

معامله و ارتباط با کشورهای دیگر بدون پذیرش تسلط اشکالی ندارد

امام جمعه اصفهان با اشاره به انتقاداتی درباره زیر سوال رفتن شعار نه شرقی نه غربی به واسطه دیدار رییس جمهور ایران و روسیه، گفت: پذیرش سلطه اجانب حرام است ولی معامله و ارتباط با کشورهای دیگر اشکالی ندارد و لذا نه زیر بار سلطه کسی رفته‌ایم و نخواهیم رفت.

معامله و ارتباط با کشورهای دیگر بدون پذیرش تسلط اشکالی ندارد

آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد در خطبه‌ اول نماز جمعه اصفهان، اظهار کرد: حضرت امام صادق (ع) می‌فرماید ذکر خداوند یعنی اینکه در مواقع معصیت و گناه، خداوند را یاد و گناه را ترک کنیم. بنا بر آیات قرآن برخی انسان‌ها با وجود اینکه چشم دارند، اما متأسفانه واقعیت‌ها را نمی‌بینند و از یاد خداوند غافل هستند.
وی افزود: ترس بنده از خداوند به منظور دقت در انجام صحیح تکالیف است، هر چقدر انسان خداوند را بیشتر بشناسد و جایگاه پروردگار عالمیان را درک کند، ترسش از خدا بیشتر می‌شود. امیدوارم خداوند به همه ما توفیق اطاعت و بندگی عطا فرماید.
خطیب جمعه اصفهان اظهار کرد: مومن در نماز خضوع دارد، از کار و سخن لغو و بیهوده پرهیز می‌کند، زکات پرداخت می‌کند و انفاق می‌کند، زن و مردشان پاک‌دامن هستند و نسبت به ادای امانت و وفای به عهد و میثاق اهتمام دارند.
امام جمعه اصفهان در خطبه دوم نماز جمعه با تبریک ولادت حضرت فاطمه (س) و امام خمینی(ره) عنوان کرد: حضرت علی (ع) می‌فرماید به‌خدا هیچ موقع فاطمه (س) را عصبانی نکردم و کار مکروهی را به او تحمیل نکردم، فاطمه (س) هم هیچ زمانی من را عصبانی نکرد و در روایاتی نقل شده است که اگر خداوند حضرت علی (ع) را برای حضرت فاطمه (س) خلق نکرده بود هیچ کسی لیاقت همسری حضرت صدیقه طاهره (س) را نداشت.
وی به روز زن اشاره کرد و افزود: حضرت زهرا (س) بزرگترین الگو برای زنان و همسران است و حضرت علی (ع) به عنوان یک بسیجی که تمام وجودش وقف دفاع از اسلام بود با همدیگر زندگی ساده و فقیرانه‌ای داشتند و در عین حال هر دو از هم راضی و خشنود بودند.
آیت‌الله طباطبایی‌نژاد گفت: تنها محبت به این بزرگان کافی نیست بلکه باید در عمل تابع بود و بانوان امروز جامعه که علاقمند حضرت فاطمه (س) هستند، باید ایشان را الگوی خود قرار دهند و حجاب آن حضرت باید الگوی آنان باشد.
وی تاکید کرد: خداوند در قرآن خطاب به پیامبر اعظم می‌فرماید به دختران و زنان مؤمنان هشدار بده که چادر به سر کنند، زیرا چادر علامت پاکی یک انسان است و چشم‌های زهرآلود مردهای فاسد بانوان را آزار می‌دهد.
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان تصریح کرد: عظمت زن آن نیست که امروز ترویج می‌شود بلکه آن است که در اسلام در قالب الگوهایی چون مریم و آسیه همسر فرعون و حضرت زهرا (س) بیان شده است.
وی با اشاره به ترویج فساد و لاابالی گری گفت: امروز نیز دشمن به جای استفاده از تسلیحات تلاش می‌کند برهنگی را ترویج کند و لذا زنان باید بدانند که جبهه، جبهه فرهنگی است و با حجاب خود مشت محکمی به دهان دشمنان بزنند.
آیت الله طباطبایی نژاد با اشاره به سفر رئیس جمهور به روسیه و خواندن نماز اول وقت در حال صحبت با رئیس جمهور روسیه گفت: برخی در این زمینه خودزنی کرده‌اند و گفته‌اند حالا در آن موقع نماز خواندن چه فایده‌ای دارد درک نمی‌کنند که در کشوری که ۷۰ سال است تبلیغ کفر شده است نماز اول وقت چه اهمیتی دارد؟
وی افزود:  اینکه انسان در جایی که سال‌ها مرکز کمونیسم بوده است نماز را در اول وقت اقامه کند، نشان از آن است که همه بدانند تکیه ما تنها بر خداست و با تکیه به او حرکت می‌کنیم و تکیه به قدرت‌های مادی نداریم.
امام جمعه اصفهان ادامه داد: برخی نمی‌فهمند که چه می‌گویند و وقتی مسئولی کار با ارزشی انجام می‌دهد می‌خواهند آن را ارزان جلوه دهند.
وی گفت: برخی در این زمینه می‌گویند نظر امام خمینی (ره) نه شرقی و نه غربی بوده اما ما در حال رایزنی با چین وروسیه هستیم، باید توجه داشت که ما هیچ دلیلی نداریم و هیچ مرجعی نیز ما را از معامله و داد و ستد با بیگانگان منع نکرده مگر آنکه با آنها در حال جنگ باشیم زیرا موجب تقویت او می‌شود.
آیت الله طباطبایی نژاد خاطر نشان کرد: منظور از نه شرقی نه غربی، نپذیرفتن سلطه شرق و غرب است ولی معامله و ارتباط مشکلی ندارد و خود حضرت علی (ع) حتی از کافر قرض می‌گرفت.
امام جمعه اصفهان با اشاره به رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه، تصریح کرد: این اقدام از نظر سیاسی بسیار بزرگ است و باید آمریکا را سرجایش خودش بنشانیم.

 

picture name
picture name