خطبه های نمازعبادی سیاسی جمعه 11 بهمن ماه 1398

حضور پای صندوق‌های رای یک تکلیف شرعی است

امام جمعه اصفهان گفت:حضور پای صندوق‌های رای یک تکلیف شرعی است اما این حضور باید با انتخاب افراد لایق همراه باشد ، بنابراین مردم در انتخاب خود دقت کنند که اگر بد انتخاب کردند نمی‌توانید کسی را جز خودتان ملامت کنید.

حضور پای صندوق‌های رای یک تکلیف شرعی است

آیت‌الله طباطبائی‌نژاد در خطبه‌های نماز جمعه اصفهان با تسلیت ایام فاطمیه و سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) اظهار کرد: مؤمنین کسانی هستند که وقتی یاد خدا می‌کنند قلبشان می‌لرزد و از این‌که ممکن است نسبت به خداوند نافرمانی کنند می‌ترسند.
وی ادامه داد: ذکر و یاد خداوند چند وجه دارد، ذکر قلبی و درونی، ذکر زبانی که همان تسبیح گفتن است و ذکر عملی یعنی به هنگام انجام عمل گناه و معصیت به یاد خداوند افتادن که شیطان نتواند آن‌ها را از مسیر خداوند منحرف کند.
نماینده ولی‌فقیه در استان یادآور شد: خداوند انسان‌هارا در قرآن کریم نسبت به یاد و ذکر خود به چهار دسته تقسیم کرده‌ است، دسته اول کسانی هستند که به قیامت اعتقاد ندارند و به همین سبب از یاد و ذکر خداوند ناراحت می‌شوند و هنگامی که حتی یک نفر نام خدا را ببرد نسب به او مشمئز می‌شوند.
وی در ادامه مطرح کرد: دسته دوم کسانی هستند که تنها زمان مشکلات خداوند را یاد می‌کنند و وقتی آن مشکل حل شود خداوند را فراموش می‌کنند.
امام‌جمعه اصفهان گفت: همان‌طور که خداوند در سوره عنکبوت نقل می‌کند افرادی که در کشتی گرفتار طوفان می‌شوند خداوند را با زاری و تضرع و خلوص یاد می‌کنند ولی وقتی با کمک خداوند به ساحل رسیدند نسبت به خدا مشرک شده و تصور می‌کنند می‌توانند کارهارا بدون کمک خداوند نیز انجام دهند در حالی‌که هر لحظه امکان بروز مشکل وجود دارد.
وی افزود: جان انسان لحظه به لحظه در اختیار خداوند است و خداوند روز به روز عمر انسان را می‌نگارد، پس نباید هنگام برطرف شدن مشکلات لطف خداوند را فراموش کنیم.
آیت الله طباطبائی‌نژاد تصریح کرد: گروه سوم کسانی هستند که هنگام انجام گناه و معصیت به سرعت پشیمان شده و استغفار می‌کنند و به همین خاطر خداوند نیز آن‌ها را می‌بخشد و امید داریم همه ما سعی کنیم در این دسته قرار بگیریم و پس از انجام نافرمانی به سرعت اظهار ندامت و پشیمانی کرده و توبه کنیم.
ایشان  اظهار کرد: توبه و استغفار نباید به تعویق افتد؛ لذا وقتی وقتی کاری از روی نادانی انجام می‌شود فورا از آن برگشته و توبه کنند چون توبه کردن در اواخر عمر فایده‌ای ندارد همان‌طور که فرعون هم  در لحظات پایان عمر خود توبه کرده بود.
امام جمعه اصفهان: دسته چهارم در ذکر و یاد خداوند کسانی هستند که عاشق خدا هستند و قلبشان با یاد خداوند آرام می‌شود، مؤمنین کسانی هستند که در همه حال حتی به حالت ایستاده، نشسته، خوابیده و... از یاد خدا غفلت نمی‌کنند.
وی افزود: خداوند در آیه‌ای دیگر میفرماید مومنان کسانی هستند که تجارت، کار، فرزند، مال و امور دنیوی آن‌ها را از یاد معبودشان غافل نمی‌کند و در همه حال نماز خوانده و زکات می‌دهند.

خداوند با مکر دشمنان مقابله می‌کند

نماینده ولی‌فقیه در استان به مهمترین مناسبت این هفته اشاره کرد و گفت: ۱۲ بهمن روزی است که امام خمینی (ره) بعد از ۱۵ سال تبعید به کشور بازگشت و ۱۲ بهمن امسال نیز در چهل و دومین سالگرد انقلاب اسلامی هستیم.
وی اضافه کرد: کفار مکه پیامبر اسلام(ص) را ساحر و مجنون خطاب و او را در شعب ابیطالب حصر کردند اما نتیجه نگرفتند و برای مقابله با ایشان در دارالندبه جلسه تشکیل دادند.
امام جمعه اصفهان: آن‌ها نه می‌توانستند پیامبر(ص) را زندان کنند نه تبعید چون با این کار محبوبیت ایشان بیشتر می‌شد بنابراین تصمیم گرفتند از هر قبیله یک نفر برای کشتن شبانه پیامبر(ص) انتخاب شده و تمام قبایل در ترور ایشان سهیم شوند.
ایشان خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن این مکر کفار را یادآور شده و می‌گوید مکر و تدبیر خداوند بر اندیشه کفار غلبه کرد به همین پیامبر(ص) از نقشه ترور آگاه شد و امیرمومنان(ع) در لیله المبیت برجای پیامبر(ص) خوابید تا مکر دشمنان بی اثر شود.

حوزه نجف و قم شیفته امام خمینی(ره) بودند

آیت الله طباطبائی نژاد اضافه کرد: خداوند با اشاره به این داستان امر می‌کند که سرنوشت پیامبر(ص) را یادآور شویم؛ این داستان به‌طور زیادی بر امام خمینی(ره) منطبق می‌شود چون حکومت شاه می‌خواست با تبعید امام ایشان را مهجور کند اما من از نزدیک شاهد بودم که در سامرا روحانیون اهل‌سنت به پیشواز امام آمدند و بزرگ روحانیون آن‌ها خطاب به امام گفت در آن کشور هر کجا که بروند در امنیت خواهند بود چون برای اسلام قیام کرده اند.
وی ادامه داد: استقبال از امام(ره) در شهرهای مختلف عراق چشم‌گیر بود و کرسی درس ایشان که آغاز شد، ادب، درس و تفکرشان حوزه نجف را مانند قم کرده و طلاب شیفته امام شدند؛ این‌ها مکر خداوند است که در نتیجه خلوص و ارتباط با خدا اتفاق می‌افتد.

مردم با چنین حرکتهایی دیگر به حامیانتان هم رای نمیدهند

آیت الله طباطبائی نژاد با اشاره به رفتار برخی نمایندگان در برابر نظارت استصوابی انتخابات مجلس، اظهار کرد: برخی رفتارها از کسانی که قسم خوردند به قانون اساسی عمل کنند قابل قبول نیست؛ این افراد در چند دوره نماینده مجلس شده‌اند و قسم خوردند که به قانون پایبند باشند
وی افزود: در روزهای اخیر ملاحظه شد که این افراد سخنرانی کرده و بر روند نظارت بر انتخابات می‌خندند؛ بر چه کسی می‌خندید؟ وظیفه تفسیر قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است اما این افراد با این رفتارها به خودشان ظلم می‌کنند.
امام جمعه اصفهان تصریح کرد: درست نیست که تا برنده نمی‌شوند و یا بیم برنده نشدن دارند، شروع به تمسخر و گفتن حرف‌های بی مربوط کنند؛ با این شرایط مردم اگر با تفکر رای دهند، قطعا به شما رای نمی‌دهند.
وی ادامه داد: حضور پای صندوق‌های رای یک تکلیف شرعی است اما این حضور باید با انتخاب افراد لایق همراه باشد نه اینکه یک نفر مثلا چون فرزند شهید است انتخاب شود، بنابراین مردم در انتخاب خود دقت کنند که اگر بد انتخاب کردند نمی‌توانید کسی را جز خودتان ملامت کنید.

 

picture name
picture name