جلسه ششم: تلاوت قرآن

تلاوت قرآن یکی از اعمال عبادی همیشگی پیشوایان دینی ما است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان با بیان اینکه تلاوت قرآن افزون بر ثوابی که دارد، روح آدمی را به خدا نزدیک می‌سازد، گفت: تلاوت قرآن و نماز خواندن یکی از برنامه‌های همیشگی در اعمال عبادی ائمه معصومین(علیهم‌السلام) و پیشوایان دینی ما است که از آن غفلت کرده‌ایم. 

تلاوت قرآن یکی از اعمال عبادی همیشگی پیشوایان دینی ما است

آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد با بیان اینکه جلسه گذشته درباره معجزه بودن قرآن صحبت شد، اظهار داشت: قرآن معجزه پیامبر اسلام و معجزه ابدی است همان‌گونه که حضرت محمد(صلی‌الله علیه و آله) خاتم‌الانبیاء است و پس از ایشان پیامبری نمی‌‌آید، معجزه آن حضرت یعنی قرآن، ابدی است و تا قیامت کسی نمی‌تواند همانند آن را بیاورد. 
وی با بیان اینکه توجه به قرآن دارای اهمیت بسیاری است، افزود: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید «وَ إِنْ كُنْتُمْ في‏ رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى‏ عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ: و اگر در آنچه ما بر بنده خود یعنی حضرت محمّد(صلى الله عليه و آله) نازل كرده‏ايم، شك داريد كه وحى الهى است يا ساخته بشر پس سوره‏اى مانند آن را بياوريد. 
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با بیان اینکه یکی از عبادات، قرآن خواندن است، تصریح کرد: عبادت چیزی است که انسان را به خدا نزدیک می‌کند و نگاه کردن، خواندن و یا حفظ قرآن، عبادت است؛ فردی از امام صادق(علیه‌السلام) پرسید که من قرآن را حفظ هستم، از حفظ بخوانم و یا از روی مصحف؟ آن حضرت در پاسخ فرمودند: مگر نمی‌دانی که نگاه کردن به قرآن عبادت است. 
وی درباره اهمیت قرآن خواندن عنوان کرد: در ابتدای سوره مزمّل آمده است: «يَأَيهُّا الْمُزَّمِّلُ، قُمِ الَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا، نِّصْفَهُ أَوِ انقُصْ مِنْهُ قَلِيلاً، أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَ رَتِّلِ الْقُرْءَانَ تَرْتِيلاً: ای پیامبر شب را به عبادت بایست، مگر اینکه قسمتی از آن را استراحت کنی، نیمی از شب را بیدار باش، یا اینکه از نصف کمتر یا بیشتر از آن را بیدار باش و در دل شب قرآن بخوان، البته باید دانست که بیداری و خواندن نماز شب عبادتی است که بر پیامبر اسلام واجب بود. 
آیت‌الله طباطبایی نژاد اضافه کرد: پیامبر خدا(صلی‌الله علیه و آله) مأمور به این کار است که قرآن را در دل شب تلاوت کند، هر چند پیامبر، قرآن را از حفظ بود چراکه در قرآن آمده است: «سَنُقْرِئُكَ فَلَا تَنسى‏: به زودى قرآن را بر تو مى‏خوانيم، پس هرگز فراموش نخواهى كرد» بدین معنا که هر چه از آیات بر آن حضرت خوانده شود، ایشان آن را فراموش نمی‌کنند بنابراین قرائت قرآن آن حضرت برای حفظ کردن آیات و یا یادگرفتن آن نبوده و صرفاً برای ثواب است. 
وی افزود: بر خلاف ما که فقط روز و یا صبح قرآن می‌خوانیم و اگر کسی شب قرآن بخواند به او می‌گویند مگر کسی مرده است که قرآن می‌خوانی! قرآن خواندن در دل شب سفارش شده و اثر معنوی خوبی دارد؛ در آخر سوره مزمّل آیه مهمی آمده است که در آن می‌فرماید: «فَاقْرَءُواْ مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْءَانِ، عَلِمَ أَن سَيَكُونُ مِنكمُ مَّرْضىَ‏ وَ ءَاخَرُونَ يَضْرِبُونَ فىِ الْأَرْضِ يَبْتَغُونَ مِن فَضْلِ اللَّهِ وَ ءَاخَرُونَ يُقَاتِلُونَ فىِ سَبِيلِ اللَّهِ، فَاقْرَءُواْ مَا تَيَسَّرَ مِنْهُ: آنچه را از قرآن براى شما ميسر است بخوانيد، او(خدا) مى‏داند كه به زودى برخى از شما بيمار مى‏شوند و گروهى براى به دست آوردن رزق و روزى خدا در زمين سفر مى‏كنند و بعضى در راه خدا مى‏جنگند، پس آنچه را از آن ميسر است بخوانيد». 
امام جمعه اصفهان خاطرنشان کرد: اگر به عبادت ائمه معصومین(علیهم‌السلام) و حالات ایشان طبق نقل‌های تاریخ نگاه کنیم می‌بینیم که یکی از عبادات همیشگی آنان قرآن و نماز خواندن بوده است، همچنین در روایت اسلامی آمده است که بهتر است هنگامی که قرآن می‌خوانید 50 آیه کمتر نخوانید.
وی گفت: حتی برخی از اصحاب به پیامبر خدا(صلی‌الله علیه و آله) می‌گفتند: اجازه می‌دهید هر شب یک ختم قرآن بخوانیم (یعنی همه شب را برای این کار بیدار باشند) که در پاسخ گفته شد: سه شب یک بار، قرآن را ختم کنید تا خوب به آیات دقت کرده باشید؛ متأسفانه ما مسلمانان از خواندن قرآن غفلت کرده‌ایم، قرآنی که خواندن آن ثواب دارد و انسان را به خدا نزدیک می‌کند و روح او را بالا می‌برد.

picture name
picture name