دیدار مجموعه رسانه ای اصفهان زیبا

رسانه باید موثق، عادل و غیرجناحی باشد

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان گفت: معتقدم خبرنگار باید عادل باشد. باید مورد وثوق باشد. باید خطی کار نکند. خبرنگار نه تنها باید حرف ها را دقیق بنویسد بلکه حرفی را که مفید است بنویسند و از نوشتن حرف اختلاف انگیز و مضر بپرهیزد.

رسانه باید موثق، عادل و غیرجناحی باشد

آیت الله سید یوسف طباطبائی نژاد در دیدار سردبیر و جمعی از مدیران مجموعه رسانه ای روزنامه اصفهان زیبا با تبریک ماه ذی الحجه که ماه ولایت است تاکید کرد: «مسئله رسانه یا خبرنگاری یا به اصطلاح فقهی راوی کار بسیار عظیم و مهمی است. اینکه انسان مردم را در جریان امور قرار دهد خوب است البته با این قید که جریان هایی که برای مردم مفید باشد از جمله در حوزه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی یا دینی. بالاخره باید به درد مردم بخورد. بنابراین خبرنگاران و اهالی رسانه باید بر روی چیزهایی که می نویسد توجه داشته باشند که آیا چیزی که می نویسم و گزارش می کنم مفید هست یا مفید نیست؟ 
امام جمعه اصفهان موثق بودن را از مهمترین مسائل برای خبرنگاران برشمرد و تاکید کرد: «یکی از چیزهایی که برای خبرنگار بسیار اهمیت دارد موثق بودن پیام است. این امر دقیقا در مورد راویان اخبار و احادیث فقهی هم صدق می کند. علم رجال دقیقا بر همین مبناست که به تمام خصوصیات  و ویژگی های یک راوی آگاه می شویم تا میزان موثق بودن یا موثق نبودن آن ها مشخص شود و به این وسیله اخبار و روایت ها مورد بررسی قرار می گیرد.» 
آیت الله طباطبایی نژاد به بیان دیگر ویژگی های مهم یک خبرنگار اشاره کرد و افزود: «من معتقدم خبرنگار باید عادل باشد. باید مورد وثوق باشد. باید خطی کار نکند. خبرنگار نه تنها باید حرف ها را دقیق بنویسد بلکه حرفی را که مفید است بنویسند و از نوشتن حرف اختلاف انگیز و مضر بپرهیزد. حتی در روایات داریم یکی از کسانی که دروغ گو و کذاب خوانده می شود کسی است که آن چه را می شنود نقل می کند در حالی که شنیدنی ها آن هم با این فضای مجازی فراوان است اما تا برای خود فرد چیزی ثابت نشود اصلا آن نقل قابل وثوق نیست. بنابراین اولا خود آدم باید موثق باشد. ثانیا باید مطلب نقل شده ثابت شده باشد و سوم باید با عقل سنجیده شود که یک مطلب برای مردم مفید است یا مضر.
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان، قانون جمهوری اسلامی را حجتی برای همه دانستد و ملاک برای صحبت کردن درباره دیگران را نه شایعات و نقل های پیرامون فرد بلکه عملکرد فرد خواند و افزود: «من به شخصه به کسی که از طرف جمهوری اسلامی و مردم منصوب شده باشد هرچند که خودم با او در یک خط نباشم احترام می گذارم. در این بیست سال هم این را نشان داده ام که با همه استانداران و با تمام سلیقه ها و خط کشی های سیاسی کار کرده ام چرا که این مدیران بر اساس قانون جمهوری اسلامی منصوب شده اند و باید مورد احترام باشند. بنابراین معتقدم یکی از اشتباهات رایج در کشور و بین دولت ها این است که بر اساس خط سیاسی تغییرات را انجام می دهند. راست می آید همه را تغییر می دهد و چپ می آید همه را عوض می کند.
آیت الله طباطبایی نژاد ترویج دین را یکی دیگر از اصول اصلی نوشتن در روزنامه ها خواند و تصریح کرد: «مسئله مهم دیگر این است که در نوشتن باید به سمتی برویم که ترویج دین باشد. حتی اگر احتمال بدهیم چیزی خلاف دین و زندگی اسلامی ماست را نباید بیاوریم. ما بندگان خداییم و اگر خدمتی به خلق خدا می کنیم خدمت ما نباید به مذهب ودین ضربه بزند. بنابراین باید در تمام کارها قصدمان پیشرفت مرام اسلامی باشد و هم چنین بر اساس وظایف انسانی به کسی توهین نکنیم.
در این دیدار که به مناسبت 17 مرداد روز خبرنگار برگزار شد، امیر طاهری سردبیر روزنامه اصفهان زیبا با تشریح سوابق 15 ساله روزنامه اصفهان زیبا، موفقیت و اثرگذاری این مجموعه رسانه ای را حاصل حضور و تلاش توانمند روزنامه نگاران اصفهان در این روزنامه دانست و با بیان اینکه در دوره اخیر هم تغییر چندانی در کلیت مجموعه بوجود نیامده است، تاکید کرد: «اصفهان زیبا همواره تلاش کرده است ضمن پرداختن به مهم ترین مسائل کشور، مسائل مهم شهر و استان اصفهان را نیز در همه زمینه های دینی و اعتقادی، ایثار و شهادت، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، محیط زیست، حقوق شهروندی و دیگر موضوعات بطور ویژه پوشش دهد. 
او با اشاره به توزیع سراسری اصفهان زیبا در کشور، افزایش حوزه نفوذ و گستره توزیع، ایجاد دفاتر نمایندگی در شهرستان ها، راه اندازی بخش فضای مجازی، رونمایی از سایت جدید و تغییر فرم را از جمله تحولاتی دانست که در یک سال اخیر در این مجموعه رسانه ای صورت گرفته است.
طاهری مجموعه رسانه ای اصفهان زیبا را مجموعه ای انقلابی و معتقد به ارزش های اسلام خواند و با تاکید بر اینکه این مجموعه رسانه ای، در همه دوره های مدیریتی خود، حرکت خود را همواره ذیل گفتمان اسلام و انقلاب اسلامی و آرمان های آن تنظیم نموده، ابراز امیدواری کرد این مجموعه رسانه ای با تحولات یک سال گذشته خود در فرم و محتوا، بتواند بیش از گذشته در خدمت اصفهان و کشور باشد.

picture name
picture name