دیدار رییس شورا‌های حل اختلاف استان اصفهان

ظرفیت معتمدان محلی برای حل اختلافات به کار گرفته شود

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با بیان اینکه وجود شورای حل اختلاف برای جلوگیری از ورود پرونده‌ها به محاکم قضایی لازم و ضروری است، گفت: برای افزایش حل اختلافات نیاز است تا از ظرفیت معتمدان محلی، ریش‌سفیدان و افراد باتجربه استفاده شود.

ظرفیت معتمدان محلی برای حل اختلافات به کار گرفته شود

آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد در دیدار رییس شورا‌های حل اختلاف استان اصفهان اشاره به ضرورت وجود شورای حل اختلاف در دستگاه قضایی گفت: اصل وجود شورای حل اختلاف لازم و ضروری است تا پرونده‌ها به محاکم قضایی وارد نشود و با سازش و مصالحه، اختلافات برطرف شود.
وی افزود: خداوند آیت‌الله شاهرودی را رحمت کند که شورای حل اختلاف را پایه‌گذاری کرد و امروز با حضور آیت‌الله رئیسی شاهد هستیم که دوباره شوراهای حل اختلاف در مسیر اصلی خود قرار گرفتند و روز به روز نتایج خوب آن را می‌بینیم.
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان تصریح کرد: برای حل اختلافات و مختومه شدن پرونده‌ها بهتر است از ظرفیت معتمدان محلی، افراد متدین، کاردان، با تجربه و متعهد استفاده کرد، حتی در برخی از پرونده‌ها از امام جماعت مسجد و یا ریش‌سفیدان خانواده می‌توان برای مصالحه بهره جست تا رسیدگی به پرونده‌ها به درازا نکشد.
وی گفت: قضاوت در شرایط کنونی بسیار سخت شده است و مسئولان شورای حل اختلاف باید با دقت نظر، از قضات با تجربه در حوزه صلح و سازش استفاده کنند.  
رئیس شوراهای حل اختلاف استان اصفهان در این دیدار با ارائه گزارشی اظهار داشت: با پیشنهاد مرکز توسعه حل اختلاف و تأیید ریاست قوه قضائیه، 18 آبان را به عنوان روز شوراهای حل اختلاف نام‌گذاری شد؛ 18 سال پیش در این روز نخستین شعبه عشایری تأسیس شد.
سید محمد موسویان با اشاره به تغییر و تحولات صورت گرفته در شوراهای حل اختلاف افزود: با حضور آیت‌الله رئیسی در قوه قضائیه، شورای حل اختلاف که کار مصالحه و سازش را دنبال می‌کند، تقویت شد، همچنین پس از تصویب لایحه اصلاح قانون شورای حل اختلاف در دولت و مجلس، شوراهای حل اختلاف رسیدگی ماهیتی نخواهند داشت و فقط به کار صلح و سازش می‌پردازند، با تصویب این لایحه، دو نهاد داوری و میانجی‌گری راه‌اندازی می‌شود تا نظارت بر روی مؤسسات داوری افزایش یابد.  
وی گفت: در یک سال گذشته بیش از 258 هزار پرونده وارد شورای حل اختلاف استان اصفهان شده که در همین مدت تعداد 262 هزار پرونده نیز از مجموع پرونده ها مختومه شده است و نرخ رسیدگی به پرونده ها در این شورا به 101.5 درصد رسیده است، همچنین 2 هزار و 740 زندانی در یک سال گذشته آزاد شده‌اند و با همکاری و تلاش همکاران ما 33 فقره پرونده قتل منجر به سازش شده است، این پرونده‌ها غالباً قتل‌های غیر عمد و اتفاقی بوده است.
رئیس شوراهای حل اختلاف استان اصفهان با بیان اینکه گسترش فرهنگ صلح و سازش در استان اصفهان نیازمند کار فرهنگی بیشتری است، عنوان کرد: میزان پرونده‌هایی که با صلح و سازش خاتمه یافته 32 درصد است و استان اصفهان رتبه 12 کشور در این زمینه را دارد.  
وی تصریح کرد: کار انحصار و وراثت در حال حاضر بدون حضور افراد انجام می‌شود و متقاضیان فقط ارائه دادخواست می‌دهند؛ قبلاً حدود یک هزار نفر در یک مجتمع برای انجام امور انحصار و وراثت تجمع می‌کردند که برای سلامتی مردم خطرناک بود.

 

picture name
picture name