نشست شورای هماهنگی طرح ملی کاشان پایتخت نهج‌البلاغه ایران

جوانان به تفسیر نهج‌البلاغه ترغیب شوند

امام جمعه اصفهان گفت: خواندن و ترجمه صرف نهج‌البلاغه کافی نیست بلکه باید جوانان نسبت به حفظ و تفسیر بخش‌هایی از این کتاب ارزشمند به صورت موضوعی ترغیب شوند.

جوانان به تفسیر نهج‌البلاغه ترغیب شوند

نخستین نشست شورای هماهنگی طرح ملی "کاشان پایتخت نهج‌البلاغه ایران" به ریاست نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان وبا حضور استاندار و جمعی از مدیران کل استان و مسوولان کاشان در دانشگاه این شهرستان برگزار شد.
آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد در این نشست بیان کرد: نهج‌البلاغه معتبرترین کتاب اسلام پس از قرآن مجید است و هر چند فرهنگ و معارف این کتاب ارزشمند سال‌ها در ایران ترویج می‌شد و پس از انقلاب نیز امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب مشوق فعالیت در این راستا بودند، اما آنچنان که باید و شاید اقدام عملی جدی و چشمگیری در این حوزه صورت نگرفته است.
او ادامه داد: نهج‌البلاغه باید بر اساس موضوع‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اعتقادی، ترجمه و اولویت‌بندی شود و در مدرسه، دانشگاه و مسجد‌ها در اختیار گروه‌های هدف قرار گیرد تا کلام امام علی (علیه السلام) در زندگی و فعالیت‌های روزمره همواره جاری و ساری باشد.
امام جمعه اصفهان اظهار داشت: پس از سیدرضی که نهج‌البلاغه را تدوین کرد، این کتاب با ارزش ترجمه فارسی نشد و در اختیار فارسی‌زبان‌ها نبود تا اینکه سه نفر که ۲ نفر آنان اهل کاشان و استان اصفهان هستند اقدام به ترجمه فارسی کتاب ارزشمند مولای متقیان امام علی (علیه السلام) کردند.
آیت‌الله طباطبایی‌نژاد افزود: ملا فتح‌الله کاشانی نخستین مترجم فارسی نهج‌البلاغه بود و سپس، سید فضل‌الله راوندی اهل کاشان در این راستا گام برداشت و تلاش کرد.
او از زنده یاد فیض‌الاسلام به عنوان نخستین مترجم فارسی نهج‌البلاغه در دوره معاصر یاد کرد و گفت: این عالم وارسته اهل خمینی‌شهر و از افتخار‌های استان اصفهان است.
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با بیان اینکه قرآن کریم کتاب بسیار خاصی است، گفت: خواندن، نگاه کردن به قرآن و حتی تماشای جلد این کتاب الهی و آسمانی بر خلاف سایر کتاب‌ها ثواب دارد، ولی با وجود اینکه نهج‌البلاغه دنیایی از اخلاق و تربیت برای همه مردم جهان است ، نیاز به تعلیم و تفسیر کلام امیرمؤمنان است تا همه مفهوم این جملات را به خوبی درک و در زندگی بهره ببرند.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان در ادامه بیان داشت: مطالعه و ترجمه نهج البلاغه به تنهایی کافی نیست و باید اهتمام ویژه ای به حفظ و تفسیر آن به ویژه در بین جوانان صورت گیرد.
آیت الله طباطبایی نژاد خاطر نشان کرد: در حوزه نهج البلاغه باید گروهی متخصص، موضوعات خاص کاربردی فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اعتقادی را اولویت بندی کنند تا این مطالب در مدارس، دانشگاه ها و مساجد آموزش داده شود.
آیت‌الله عباسعلی سلیمانی نیز در این نشست افزود: این شهرستان در نشر فرهنگ نهج‌البلاغه نقش‌آفرینی زیادی داشته است.
وی با بیان اینکه کاشان مدیون ۲ دوره از تاریخ افتخارآمیز دین مبین اسلام است، ادامه داد: کاشانی‌ها دعوت‌کننده نماینده و فرزند امام پنجم (علیه السلام) حضرت سلطان‌علی‌بن امام محمد باقر (علیه السلام) بودند و این خطه، نخستین منطقه‌ای بود که نسخه فارسی نهج البلاغه در آن انتشار یافت.
نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان با تقدیر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ظرافت و دقت‌نظر برای انتخاب این شهرستان به عنوان پایتخت نهج‌البلاغه ایران به مدت ۲ سال اظهار داشت: کاشان در نشر معارف این کتاب ارزشمند همواره نقش اساسی و محوری داشته است.
آیت‌الله سلیمانی اظهار داشت: نشر کلام مولای متقیان حضرت علی (علیه السلام)، تبیین اندیشه و ابلاغ معارف نهج‌البلاغه از کاشان آغاز شد تا پیشینه درخشانی برای این خطه کویری باشد و اکنون نیز زمینه‌های فعالیت در این حوزه مهیا است.
امام جمعه کاشان گفت: حضرت علی (علیه السلام) همواره با حق در آمیخته و پس از پیامبر اعظم اسلام حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) ملاک و معیار حق در جهان است.
حجت‌الاسلام والمسلمین رمضانعلی معتمدی در ابتدای نشست شورای هماهنگی طرح ملی "کاشان پایتخت نهج‌البلاغه ایران" افزود: کاشان از قدیم برای نشر معارف کتاب ارزشمند نهج‌البلاغه گام‌های موثری برداشته است و انتظار می‌رود پایتختی این شهرستان استمرار یابد.
وی خاطر نشان کرد: برای اجرای هر چه بهتر طرح ملی "کاشان پایتخت نهج‌البلاغه ایران" از ظرفیت‌های استانی، کشوری و بین‌المللی بهره‌گیری می‌شود.
به گفته وی، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف ایجاد زمینه مناسب برای توجه بیشتر به نهج‌البلاغه و زمینه‌سازی لازم برای ترویج معارف و آموزه‌های والا در  فضای عمومی کشور، برنامه ملی "پایتخت نهج‌البلاغه کشور جمهوری اسلامی ایران" را با مرکزیت کاشان طراحی و اجرا کرده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان ادامه داد: در این راستا تفاهم‌نامه‌ای بین استاندار اصفهان و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امضا و بر اساس آن، شورای راهبردی در معاونت قرآن و عترت این وزارتخانه و شوراهای علمی و هماهنگی در استان اصفهان تشکیل شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین معتمدی اضافه کرد: برای "کاشان پایتخت نهج‌البلاغه ایران" چهار برنامه راهبردی پیش بینی شده است که جریان‌سازی و ترویج فرهنگ معارف این کتاب گرانسنگ از جمله آنهاست.
وی کمک به رشد و گسترش فرهنگ ترویج نهج‌البلاغه، سبک ترویج زندگی بر اساس آموزه‌های این کتاب ارزشمند و کمک به هم‌افزایی و هماهنگی شخصیت‌ها، موسسه‌ها و نهادهای فعال این حوزه را از دیگر برنامه راهبردی پیش‌بینی شده در طرح ملی "کاشان پایتخت نهج‌البلاغه ایران" بیان کرد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان نیز گفت: نهج‌البلاغه درحوزه‌های علمیه در حاشیه قرار دارد و از محوریت لازم برخوردار نیست، از این رو یکی از فعالیت‌های اصلی عالمان دینی و حوزه‌های علمیه باید تبیین معارف و مفاهیم این کتاب ارزشمند باشد.
حجت‌الاسلام محمدحسین بلک افزود: حوزه‌های علمیه و عالمان دینی باید برای استمرار طرح ملی "کاشان پایتخت نهج‌البلاغه ایران" نسبت به آموزش این کتاب ارزشمند بیش از پیش تلاش کنند.
وی با قدردانی از تلاش‌های موسسه امیرالمومنین (ع) کاشان در ترویج مفاهیم و حفظ نهج‌البلاغه، تصریح کرد: زحمت‌های این موسسه موجب شد تا دبیرخانه دایمی پایتخت نهج‌البلاغه به این شهرستان اختصاص یابد.
همچنین معاون تهذیب و تبلیغ حوزه‌ علمیه اصفهان، نهج‌البلاغه را نسخه تبیین اسلام کارآمد عنوان کرد و گفت: باید فرهنگ و معارف این کتاب گرانسنگ، دستورالعمل و در جامعه ترویج شود.
حجت‌الاسلام سیدحسین مومنی افزود: دشمنان در فضای مجازی به دنبال تبیین ناکارآمدی اسلام هستند و برخی جریان‌ها نیز پررنگ کردن اسلام شعاری در کشور را دنبال می‌کنند.
وی یکی از ضعف‌های برنامه‌های با غنای محتوایی را کاربردی نبودن آن دانست و اظهار داشت: معارف اسلام و به خصوص آموزه‌های نهج‌البلاغه باید کاربردی شود تا مورد سوءاستفاده دشمنان قرار نگیرد.
وی ادامه داد: از این رو، باید برنامه‌ها به گونه‌ای کاربردی شود که برای مثال، زنان خانه‌دار هم بتوانند با این کتاب ارزشمند ارتباط برقرار کنند.
معاون تهذیب و تبلیغ حوزه‌ علمیه اصفهان ارتباط بسیار سخت مردم با نهج‌البلاغه را از مشکلات جامعه امروزی برشمرد و تصریح کرد:  بنابراین یکی از فعالیت‌های زیربنایی دبیرخانه دایمی نهج‌البلاغه در کاشان باید آسان‌سازی این جریان باشد تا مردم به راحتی بتوانند با نهج‌البلاغه انس بگیرند.
وی گفت: درغرب، فلسفه برای کتاب‌های ابتدایی نوشته و برای دانش‌آموزان تدریس می‌شود اما در ایران چنین نیست؛ حال آنکه که می‌توان دانش‌آموزان را از ابتدا با این کتاب ارزشمند و مفاهیم آن آشنا کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین مومنی با بیان اینکه رسانه‌ها یکه‌تاز ساختن فرهنگ جامعه هستند، یادآور شد: بیشتر مردم بیننده تلویزیون نیستند اما شبکه‌های مجازی را دنبال و رصد می‌کنند، که البته یکی از وظیفه‌های اصلی دبیرخانه دایمی نهج‌البلاغه باید حضور در رسانه‌ها، پایگاه‌های اطلاع رسانی و به خصوص فضای مجازی باشد که بدون آن در ادامه راه موقق نخواهد بود.
وی گفت: جوانان اروپایی تشنه آشنایی با مفاهیم اسلام، قرآن و نهج‌البلاغه هستند، از این رو تدریس کرسی‌های نهج‌البلاغه توسط کارشناسان مجرب در کشورهای خارجی ضروری است.
این مسوول حوزوی ادامه داد: اکنون عده‌ای در کشورهای اروپایی به خصوص آلمان، ضد قرآن و نهج‌البلاغه کرسی‌های تدریس را بر عهده گرفته‌اند که فعالیت آنان به نام قرآن و نهج‌البلاغه علیه این ۲ کتاب آسمانی و ارزشمند است.
معاون تهذیب و تبلیغ حوزه‌ علمیه اصفهان با اشاره به اینکه درس نهج‌البلاغه اکنون در پایه سوم و پنجم حوزه‌های علمیه تدریس می‌شود، ادامه داد: می‌توان در وزارت آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری نیز نهج‌البلاغه را آموزش و ترویج داد.
شهرستان کاشان از ۲۱ مهر امسال به مدت ۲ سال به عنوان پایتخت نهج‌البلاغه کشور نام‌گذاری شده است.

 

اخبار مرتبط

picture name
picture name