اختتامیه کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امیر المؤمنین امام علی(علیه السلام)

ابعاد امامت قابل درک نیست

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان با بیان اینکه پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) و امیرالمومنین(علیه السلام) کسانی هستند که ابعاد شخصیتی آنها را حتی امروزه نیز متوجه نیستیم گفت: ابعاد امامت قابل درک نیست امامت ابراهیمی از نبوت و رسالت بالاتر است.

ابعاد امامت قابل درک نیست

آیت الله سید یوسف طباطبائی نژاد امروز در اختتامیه کنگره "بازخوانی ابعاد شخصیتی حضرت علی (علیه السلام)"، اظهار کرد: عنوان جلسه پیرامون ابعاد وجودی امیرالمومنین(علیه السلام) است، اگر حقیقت امامت را بدانیم متوجه می شویم که دسترسی به ابعاد وجودی او نداریم و آنچه می گوییم صفات ظاهری است.
 وی با بیان اینکه امامت دو معنا دارد، افزود: اولین معنای امامت پیشوایی جامعه است، اما معنای خاص این تعبیر، امامت ابراهیمی است‌.
امام جمعه اصفهان با بیان اینکه امامت از نظر لغوی پیشوا معنا می شود، ادامه داد: امام می تواند پیشوای خیر یا شر باشد؛ در قرآن، ائمه کفر مانند فرعون را داریم. بن سلمان و آمریکا نیز امام هستند اما امام پلیدی و پستی.
آیت الله طباطبایی نژاد با اشاره به اینکه برخی امامان نیز هستند که مردم را به دستور خدا و قرآن هدایت می کنند، افزود: امامت ابراهیمی از نبوت و رسالت بالاتر است، ابراهیم(علیه السلام) پیامبر و رسول بود اما امام نبود و پس از ذبح حضرت اسماعیل(علیه السلام) به مقام امامت رسید، ابعاد امامت قابل درک نیست.
وی اظهار کرد: پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) و امیرالمومنین(علیه السلام) نیز کسانی هستند که ابعاد شخصیتی آنها را حتی امروزه نیز متوجه نیستیم.
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با اشاره به حدیثی از امام رضا(علیه السلام) در کتاب اصول کافی درباره "امامت" گفت: "امام" در هر زمانی باشد واحد دهر است، هیچ عالمی معادل او نیست و بدلی ندارد، امام همه فضائل را دارد، بدون این که آنها را کسب کرده باشد. هیچ انسانی و هیچ نابغه ای نیز به پای او  نمی رسد.
وی خاطرنشان کرد: خصوصیاتی که انسان ها می توانند داشته باشند در این جلسات می گوییم، در مورد آن تحقیق کنید اما حقیقت چیز دیگری است، ظاهر کار عدالت امیرالمومنین را نمی توان درک کرد.
آیت الله طباطبایی‌نژاد با اشاره به روایاتی از پیامبر(علیه السلام) درباره شخصیت والای امام (علیه السلام)، گفت: بنابر روایتی پیامبر به حضرت علی (علیه السلام) فرمودند "علی تو را من می شناسم و خدا، مرا تو می شناسی و خدا"
وی گفت: بودند کسانی که تفسیر قرآن را می نوشتند اما امامت را خوب نفهمیده بودند، زمانی که امام خمینی را "امام" معرفی کردیم برخی ایراد گرفتند و گفتند مگر ما ۱۳ امام داریم؟ اما این امام یعنی پیشوای جامعه نه آن امامتی که برای ۱۲ معصوم قائل هستیم، زیرا آن‌ها بدیل و مثال دیگری ندارند.

picture name
picture name